Totaal aantal pageviews

maandag 4 december 2017

Sloop

 Nou nou, twee blogs al. voorlopig ben ik weer even 'uitgekankerd'. Over tot de orde van de dag.

De wijk waar ik woon, in Hoorn, is eigenlijk verdeeld in drie fases. Ik woon in de tweede fase. Het oudste gedeelte, daarin staan zogenaamde portiekflats en die worden nu gesloopt.
De bewoners zijn verhuisd en de sloop is net begonnen.

Dat slopen, dat is niet bepaald een sinecure.
Sinds vorige week wijk ik telkens even van de route af, op mijn wandeling, om te zien hoe de stand van zaken is.
Ik vind het mooi om te zien en ook zo passend bij het jaargetij en het weer. En bij vlagen ook bij mijn stemming.
Alles grauw en grijs. Puin, lelijk, stuk.
Met een enkele keer iets op een muur, dat herinnert aan de bewoners.
Kijk, zo zag de straat er een paar maanden geleden nog uit. Het lijkt misschien nog wel aardig, maar dat was het toch echt niet hoor. Klein, benauwd, ik denk lawaaiig.De straat stond ook niet goed bekend in de wijk.

Deze foto heb ik gepikt van het bord waarop de veranderingen worden aangekondigd.
Vroeger, in Terneuzen, toen ik net werkte, heb ik ook in zo'n soort flat gewoond. Die flats daar zijn trouwens ook allemaal gesloopt.
Ik vind het heel goed dat deze flats weg gaan.Zelfs al zijn ze nog niet zo erg oud. Ze zijn ook al eens een beetje opgeknapt, maar het werd toch niks.
Er komen duurzame appartementen voor in de plaats.
Hoe dan ook,. ik vind het mooi om te zien hoe het gaat.
Het ziet er op sommige plekken, afhankelijk van het tijdstip, een beetje spookachtig uit.
Ook wel eens heel mooi, toen ik er langs liep en de zon net opkwam. Dwars er doorheen!
Ik denk ook aan Syrië als ik dit zie, aan oorlogspuinhopen in het algemeen.



Zwaar werk is het trouwens hoor. En die mensen gaan maar door. Zelfs op zaterdagmiddag. 
Ik zag iemand die met een brandweerslang de boel  nat stond te houden. Het was hartstikke koud op dat moment. Respect. 
Enfin, als het klaar is ga ik weer foto's maken.  
En net als in het echte leven: na de sloop gaat er weer (op)gebouwd worden. Dat begint in het voorjaar en dat is dan ook weer op een of andere manier gepast. 
Zo hoort het ook!



14 opmerkingen:

Marloeskreatief zei

Ja het ziet er altijd indrukwekkend uit ook hier in de buurt zijn ze daar mee bezig ,terug kerend gebeuren blijft het .maar het knapt op

Bernardine zei

In mijn geboortedorp slopen ze ook de portiekflats.
Blijkbaar echt niet meer van deze tijd. In sommige gevallen vind ik het jammer, want het laat ook iets van het tijdsbeeld zien. Maar ja als het er niet meer prettig wonen is, dan is het ook maar beter....

pourquoi pas ??? zei

Ik wil je toch nog even zeggen dat ik geschrokken ben en jullie heel veel sterkte toewenst. dikke knuffel.

Het lieve leven... zei

Jij weet echt overal een mooi blogje over te schrijven...complimenten! En zo is het idd...er komt weer iets moois voor in de plaats. Hier is pas ook een complex gesloopt...ik was daar best negatief over..bah..die zooi en die herrie....ga ik nu toch nog eens langs met jouw woorden in gedachten!!! Liefs Petra

Floor zei

Ik word altijd zo triest van gesloopte huizen.
Al die herinneringen die daar hangen, goede en slechte, maar toch....
Er is zoveel gebeurd in die huizen, en hup weg er mee!
Kan er slecht tegen. Nieuwe woningen zijn ook meestal gelijk niet meer te betalen voor de mensen die er woonde.
Maar mooi zal het best wel worden.
Groetjes,
Floor

Sjoerd zei

Die zijn niet gebouwd om lang mee te gaan, alleen maar om geld mee te verdienen.

In de weer zei

Mooi dat je een vergelijking maakt met jullie eigen situatie en als het voorjaar komt dan is bij jullie de “ opbouw “ ook in volle gang. Daar duimen we allemaal voor. Moed houden hoor Betty, in gedachten sla ik even een arm om je heen.

mirjam kakelbont zei

De foto's doen inderdaad aan Syrië denken. Je zal daar maar wonen met je gezin...
Het is goed om oude huizen te slopen en er iets moois voor in de plaats te zetten. Als het alleen maar niet de "rijken" zijn die er beter van worden, maar ook de oorspronkelijke bewoners.

Matroos Beek zei

Wegwerphuizen... dat krijg je dan.

Ageeth Mooij zei

Zo desolaat! Ik moet glimlachen om je 'uitgekankerd'! Kon het maar zo...

Elizabeth zei

Ai, wat een troep! Ik word er altijd een beetje triest van... Het zal wel niet anders kunnen, maar ik houd meer van opknappen dan van neerhalen en nieuwbouw!

Marthy zei

Wat een troosteloze bedoening. Daar wordt ik niet vrolijk van.

Vlimbouter zei

Tja, die flats zien er niet zo mooi uit. Maar ik hoop wel dat de bewoners elders een betaalbaar onderkomen gevonden hebben.

Katrien zei

Ja ik ken de straat vanuit de tijd dat ik nog in Hoorn werkte als 'gezinsverzorgende' geen fijn wijkje inderdaad. Beter zo.