Totaal aantal pageviews

donderdag 19 januari 2012

Rudi van Dantzig

Net lees ik over de dood van Rudi van Dantzig. Hij maakte prachtige balletten, waarvan ik er twee heb gezien. Vier Letzte Lieder en Monument voor een gestorven jongen.
Veel bewondering had ik er voor. Maar vooral bewonderde ik hem vanwege zijn boek Voor een verloren soldaat. Dat is een van de mooiste boeken die ik ooit heb gelezen. Er is ook een film van gemaakt, maar daar was ik bij lange na niet zo van onder de indruk als van het boek.

Een tijd geleden zagen we in het Joods Historisch een documentaire over Sonia Gaskell en over Rudi van Dantzig die een biografie ging schrijven over 'Mevrouw'. Ik weet eigenlijk niet of die biografie er gekomen is. Of hij die nog heeft kunnen maken. Rudi van Dantzig was 78 en ik kende hem niet persoonlijk, maar toch maakt het me een beetje treurig.

2 opmerkingen:

Griemmank zei

Ik heb zitten googelen naar 'Mevrouw', want ik ben ook nieuwsgierig of dat boek er ooit gekomen is. Ik vond alleen een documentaire over Sonia Gaskell met diezelfde naam.

Bettie zei

Ik hoorde gisteren dat het boek er toch komt. Het is niet af, maar wordt afgemaakt met gebruikmaking van al het materiaal dat al aanwezig is. Arbeiderspers.