Totaal aantal pageviews

donderdag 16 februari 2012

Rie Cramer

Sommige boeken zijn tweedehands nog steeds prachtig en echt zo'n stuk goedkoper. Ik kocht vandaag 'Rie Cramer, Leven en werk' van Jacqueline Burgers.

En heb vervolgens zitten genieten van de mooie tekeningen waar het boek vol mee staat.

Als je zo'n plaatje ziet als dat hiernaast, weet je meteen dat het van Rie Cramer is. Een herkenbare stijl. Ik had als kind een van de maandboeken: augustus. Waarschijnlijk omdat ik in augustus jarig ben. Maar die illustraties waren in kleur.

Nu zag ik heel wat zwart-wit tekeningen en die vind ik minstens net zo mooi.


Verder vind ik het altijd leuk om over iemands leven te lezen. Een vrouw die in 1887 werd geboren in Indië. Opgroeide in een- zoals ze zelf zei- losbandig gezin, met een zus die aan het toneel ging, een zus die muziek studeerde en Rie zelf die naar de tekenacademie mocht. Veelzijdig was ze en liet het niet bij tekenen alleen. Ze schreef ook romans en toneelstukken, was pottenbakster, ontwierp toneelkostuums, was drie keer getrouwd o.a met de acteur Eduard Verkade, leefde op Mallorca samen met vriendinnen... Kortom een boeiend leven. Niet dat dat er in dit boek nou zou goed uitkomt hoor, dat leven. Maar de plaatjes bekijken: super!


En voor de liefhebber vond ik ook nog een Youtube-je met allerlei tekeningen.





3 opmerkingen:

Griemmank zei

Ja, je haalt plaatjes van Rie er altijd meteen uit. Net als die van Fiep Westendorp eigenlijk.

idémakeriet zei

Nou kon je het water tegen houden of ben je even naar de hema gefietst?
Ja die zwart/witte tekeningen zijn erg mooi.
Ik wens je een fijn weekend toe.
Liefs Gerda

Bertiebo zei

@Gerda: ik heb me beheerst, maar met moeite!