Totaal aantal pageviews

vrijdag 16 oktober 2015

NAP

We waren in Amsterdam. Eerst de Noordermarkt en toen het Joods Historisch Museum, een geliefd museum, niet in de laatste plaats vanwege de daar verkrijgbare gemberbolus. Om eerlijk te zijn waren we er nu ook echt speciaal voor die bolus. Al hebben we plichtmatig de huidige tentoonstelling bekeken.

Maar toen we daar waren zagen we in een rek dit foldertje liggen. En dat is iets wat we leuk vinden: Ha, je hand op het nulpunt van Nederland leggen. Dat is toch echt een kans, mensen.
Bovendien wilden we nog even naar het Waterlooplein en het was vlakbij. Dus...

We liepen  door het stadhuis en vonden een kelderruimte waar we voor 1 euro via een automatenhek  naar binnen konden.
Het NAP, Normaal Amsterdam Peil, natuurlijk heb ik er van gehoord, maar het fijne wist ik er niet van. Nu waarschijnlijk nog steeds niet, maar ik heb wel een hoop bijgeleerd.

Het is een referentiehoogte en alle hoogtes in Nederland worden gerelateerd aan deze hoogte. Niet alleen in Nederland trouwens, ook in Duitsland en Finland bijv. En dat is allemaal van belang voor de aanleg van wegen en bruggen enzo. Ook voor het beheren van het waterpeil in Nederland, de hoogte van de dijken, de diepte van watergeulen.
Het allerleukst vind ik dat het Amsterdams Peil al begon in 1684. Toen had men een jaar lang dagelijks de hoogte van eb en vloed in het IJ gemeten en het gemiddelde daarvan  werd het nulpunt.
In 1684 dus he!
Die hoogte werd vastgelegd met dijkpeilstenen en een daarvan is nog steeds te zien. Die ga ik nog een keer opzoeken.

Dat nulpunt ligt dus onder de begane grond van het stadhuis. Op de paal zit een bronzen bout en de bovenkant daarvan is het NAP-nul-niveau.  En daar kun je dus je hand op leggen


Toch is het een nepper. De échte bronzen bout ligt op een 22 meter lange heipaal onder de Dam. Met een gedenkplaat er boven op. Ook die ga ik nog een keer opzoeken.

Die kelderruimte is beslist leuk om eens te kijken. Zelfs voor nitwits op het gebied van techniek, zoals ik!

2 opmerkingen:

Happy Earl Grey zei

Ik kende de gemberbolus niet, maar als ik de volgende keer in Amsterdam ben ga ik er zeker een proeven. Je hebt mij nieuwsgierig gemaakt, naar de Bolus maar ook naar die ANP plek.
Bedankt voor dde tip!
Groet El

Villa Zeezicht zei

Gaaf hè! Ik ben er ook eens geweest, vond het een fascinerend gebeuren ;)! En, smaakte de gemberbolus?