Totaal aantal pageviews

dinsdag 18 oktober 2016

Joodse Buren

Op een dag in 1943 is Josefien Langeveldt met haar zieke baby Lise,  op weg naar een arts. Ze is enigszins in paniek. Tegelijkertijd is er een razzia aan de gang en probeert een Joodse vrouw die eveneens in paniek is, háár baby aan Josefien te geven. 'Red mijn dochtertje alstublieft'.
Maar Josefien is bang en ze vlucht . Ze heeft al acht kinderen.
Deze gebeurtenis keert na de oorlog vrijwel dagelijks in haar hoofd terug. Ze heeft heel erg spijt.
Lise groeit op en dan op een dag komen er nieuwe buren, Joodse buren. Met een meisje net zo oud als Lise. Josefien denkt dat dit misschien de moeder en het kind zijn die zij in de steek heeft gelaten, niet heeft geholpen.
Josefien verbiedt haar dochter met dit buumeisje, Pauli, om te gaan, maar dat gebeurt natuurlijk toch.
We zitten inmiddels in de jaren vijftig en langzaam, zijn de tijden aan het veranderen. Ook daarvan, van die veranderingen, krijg je een aardig beeld. Net als eerder van de oorlogsjaren en van een katholiek, groot gezin.

Ik vond het een aardig boek, niet meer en niet minder.

4 opmerkingen:

Pippa's Hus zei

Zoals je het beschrijft klinkt het wel als een interessant boek. XX Esther

Onliemie zei

Ook al vind je het maar gewoon een aardig boek...toch heb je mijn interesse gewekt... wordt genoteerd hier! :-)

EvitaAtHome zei

Dit boek staat al op mijn lijstje om nog eens te lezen en ondanks dat je het zelf een aardig boek vindt, klinkt het volgens jouw beschrijving als een boek dat zeker de moeite waard is om te lezen. Dankjewel!

Groetjes, Evita

Vlimbouter zei

Lijkit me toch wel fijn om te lezen. Ik zet het op mijn lijst.