Totaal aantal pageviews

zaterdag 29 oktober 2016

Sanuk

Precies een week na de geboorte gingen wij in Artis kijken naar de nieuwe pasgeboren olifant.
Eh... we waren niet de enigen. Het was prachtig weer en vakantie en dus was het druk. Goeie foto's maken lukte dan ook niet, maar we wilden onze kraamvisite niet uitstellen, want ik heb echt geen idee hoe hard zo'n olifantje groeit.

Artis wilde zich terughoudend opstellen en  aanvankelijk geen naam meer geven aan dit dier, maar daar is men klaarblijkelijk van terug gekomen, want dit meisje heeft toch een naam gekregen. Ze heet Sanuk. Een Aziatische naam. Artis had als standpunt dat een dier een dier is en wilde 'ontmenselijken'. Er kwam dus ook geen wedstrijd 'verzin een naam voor de olifant'.

Ik vond het raar, ik bedoel wij hadden een hond en die kreeg een naam. Daar hebben we ook nog lang en goed over nagedacht, want die naam moest met een M beginnen, wat de keuze een beetje beperkte. We kozen de naam Mac en daarmee veranderde er niets aan onze instelling. 
Namelijk dat een hond  een huisgenoot is, maar hoeveel we ook van die huisgenoot houden, altijd een dier zal zijn. 
(Dat Mac in zijn eerste nachten bij ons werd voorgelezen uit Jip en Janneke en dat mijn man liedjes voor hem zong, is natuurlijk toch echt iets heel anders, hihi)

Enfin, het in groten getale toegestroomde publiek, dat linea recta naar de olifanten marcheerde,  dacht daar heel anders over.
'Hee mama. gefeliciteerd met je dochter', hoorde ik iemand roepen. En tegen haar kind: 'Die mama heeft heel hard moeten werken hoor, daarom moeten we haar feliciteren'.
'Gefeliciteerd' hoorden we toen ineens meerdere keren. En 'Goed gedaan, meid!'.
En een jongetje hoorde ik zeggen dat de olifanten nu wel eindelijk weer blij kunnen zijn na de dood van Mumba. (Dat was de olifant die op 4-jarige leeftijd plotseling stierf).
Tja, ontmenselijken gaat niet helemaal lukken, ben ik bang.
Maar Sanuk is prachtig. Echt prachtig.


11 opmerkingen:

izerina zei

Al verstaan die olifanten de woorden niet, ze zullen ongetwijfeld de sfeer ervaren.

pourquoi pas ??? zei

Ik vind olifanten geweldig. Ze zijn zo intelligent. Sanuk is ook een prachtige naam. Wat een onzin om ze geen naam te willen geven om die reden.
Wel opsluiten in te kleine ruimtes maar een naam geven gaat dan weer te ver.
En tja je hond voorlezen......haha.
En ik vermenselijk mijn hond niet want ik vind dieren veel leuker dan mensen.
Gewoon doen wat je leuk vind zolang je anderen geen verdriet of kwaad doet.
fijn weekend. oh en leuk je stukje over Marilyn. Staat op mijn verlanglijstje.

Neeltje zei

Prachtig zo'n pas geboren olifantje. Ik ben hier ook gaan kijken in de Beekse Bergen. En ik heb mij verbaasd hoe ontzettend snel een olifantje groeit. Daar is niks menselijks aan! šŸ˜Š

Neeltje zei

En ze kreeg de naam Madiba, olifantwaardig!

Marga zei

onze grasparkiet heet Hypolite :)

Marthy zei

Wat een schatje!

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Wat een lief beest. Zowel de grote als de kleine. Maar die kleine is toch schattiger.
Ik betrap er mijzelf op dat ik mijn kat soms vermenselijk. Als een ander het doet, kan ik er slecht tegen. Maar o moet je mij soms bezig horen tegen mijn kater. Gisteren bracht ik hem naar mijn zus, want we zijn een weekje weg. Mijn hart brak bijna. En dan moet mijzelf echt vermannen en zeggen 'komaan, het is en blijft een beestje, het is geen kind.'

Mrs. T. zei

Wat een schatje!

Pippa's Hus zei

Wat een prachtig mooi beest. XX Esther

Het lieve leven... zei

Een dier in gevangenschap houden en dan toch afstand willen houden...hmmm...wij mensen willen soms wel heel veel. Ik ben blij dat dit schatje een naam heeft ;) Lieve groet Petra

Els04 zei

lief!