Totaal aantal pageviews

woensdag 24 oktober 2018

Almanak

Frits krijgt geloof ik ieder jaar een Almanak van Sinterklaas. Ik geloof niet dat hij er ooit in kijkt.
Maar ik wel.
Er staat een heleboel in wat voor mij geen enkel nut heeft. Zoals de gemiddelde tijdverschillen hoogwaterstand t.o.v Harlingen. 
Of de dagen van de heiligen. Vandaag bijvoorbeeld is de dag van de H. Antonius Maria Claret
Maar er staan ook schattige illustraties in:

Offciële opgave van kermissen, paarden-, vee- en andere markten in de provinciën
Wat ik echt leuk vind, dat zijn de Enkhuizer wijsheden: 'deskundige raadgevingen en wetenswaardigheden die het leven gemakkelijk maken'.
Bijvoorbeeld:
*Lastige etiketten , stickers of prijskaartjes op de meest onmogelijke plekken? Het beste is dan, om even een haarföhn er op te zetten, door de warmte laat de lijmlaag los en kun je het er voorzichtig aftrekken. Restanten van stickers zijn goed te verwijderen met lampolie.
* Rozen die in een vaas dreigen te verleppen, pept u op door een aspirientje aan het water toe te voegen.
* Druivenpitten zijn goed te verwijderen met het dichte eind van een - schoon - haarschuifje
* Spinnen zoeken elders hun heil bij de geur van water met azijn
* Naar vis ruikende handen, even met tandpasta wassen
* Knellende schoenen worden minder knellend als men er een glaasje alcohol van 70% in giet. De alcohol    gelijkmatig verdelen over de binnenzijde van de schoen. De schoen past zich dan aan aan de vorm van de voet. Na de alcoholbehandeling meteen instappen en een wandeling maken van minstens 2 uur.
* De dop van een flesje nagellak of van een tube lijm draait u gemakkelijk los als u wat dagcreme aan de hals smeert.

Geen van deze wijsheden heb ik uitgeprobeerd hoor.
Maar de gedachte dat ik bij voorkomende problemen altijd even in de almanak kan kijken, is zoooo geruststellend.

9 opmerkingen:

KnutzEls zei

Dat het haarschuifje schoon moet zijn, zo lief...

izerina zei

Ik wist niet,dat die nog steeds uitgegeven wordt.

Sjoerd zei

Interessante wijsheden zijn eigenlijk nooit weg. Onze oudjes hebben in het verleden heel wat uitgeprobeerd.

sjannesblog.com zei

Wat een praktische tips, ik wist niet dat die almanak daar ook voor bedoeld was.

Judy zei

Dat van die föhn om stickers te verwijderen helpt, ook bij etiketten op enveloppen. Grappig, dat die almanak nog bestaat.

Kitty zei

Mijn moeder gebruikte het dichte eind van een schuifspeldje om oorsmeer bij haar kinderen te verwijderen. Daar moest ik wel even aan denken bij die druiventip...;P

miekequilt zei

De almanak kochten we jaren en jaren voor mijn vader met Sinterklaas. Altijd leuk om er dan zelf vantevoren even in te kijken bij, inderdaad, de handige tips.

Happy Earl Grey zei

Ik ben toch weer een stuk wijzer na dit verhaal, geweldig! Ik wist niet eens dat die almanak nog werd verkocht.
Groetjes

anja zei

Dat die nog wordt uitgegeven, wist ik niet. Ik ken ze van vroeger, toen had mijn vader ze, en ik kon er heerlijk in zitten lezen. De meeste van de tips die je hier schrijft, herinner ik me nog wel. En wat Kitty schreef, dat oorsmeer verwijderen met een schuifspeldje, ken ik uit de praktijk. Ik mocht kiezen tussen dat of een kletsnat beetje watten om een cocktailprikkertje gedraaid. Tja, die goede oude tijd...