Totaal aantal pageviews

vrijdag 19 oktober 2018

Flintstones

In het Museum van de 20ste eeuw in Hoorn,  is een klein zaaltje ingericht met allerlei Flintstone-dingen. En het is ongelooflijk hoeveel Flintstone-dingen er zijn.
Dat varieert van poppenkastpoppen, tot  echte poppen (vooral van Pebbles Flintstone), tot spelletjes, kaarten, spaarpotten, mechanische Freds an Wilma's, diorama's, truien, enfin noem het maar op en het staat er.



Ik hield erg van de Flintstones. Het was zo ongeveer de eerste tv-serie die ik ooit zag. En nu nog steeds vind ik het erg grappig. De makers beschikten in ruime mate over fantasie en humor.
Ik las dat de serie oorspronkelijk voor volwassenen bedoeld was.
Dat het ook de eerste keer op tv was dat een man en een vrouw samen in bed werden getoond, in prime-time.
Dat de serie gesponsord werd door een sigarettenmerk nl Winston.
Dat Fred en Wilma zowat in iedere aflevering andere meubels in huis hadden. En dat Dino, hun blaffende dinosaurus meestal paars was, maar lang niet altijd.
De serie werd in Amerika zes jaar lang uitgezonden, 1960-1966.
Wat ik bijzonder vond om te lezen, was dat Fred en Wilma een kind kregen: Pebbles. Hun vrienden Betty and Barney Rubble konden geen kinderen krijgen en adopteerden toen BamBam. BamBam Rubble.
Dat was in die tijd nog niet iets waar op tv over werd gesproken. Naast humoristisch en fantasievol waren Hanna/Barbera, de makers,  dus ook nog progressief.
Ik zou je niet aanraden alleen voor de tentoonstelling naar het Museum van de 20ste Eeuw te gaan. Tenzij je een heel grote Flintstone-fan bent.   De tentoonstelling  is leuk, vooral als je in de buurt bent of toch al het museum  bezoekt.
Het museum is overigens wel een aanrader. Een grote aanrader en een feest der herkenning.
En met kinderen? Er liepen een paar kinderen rond, maar die vonden het niet leuk. Kan aan de kinderen hebben gelegen, maar ik denk vooral dat het leuk is als je herinneringen hebt aan de serie.


En dan nu maar hopen dat het liedje van de serie bij jullie sneller uit het hoofd verdwijnt dan bij mij. Ik loop al dagen te zingen.

13 opmerkingen:

Jolande zei

Hahaha dat liedje zit dus nu ook in mijn hoofd.
Ik vond (en vind) de Flintstones ook erg leuk.
In mijn jeugd spaarde ik figuurkaarsjes en ik had ook de Flintstones, alleen Bam Bam had ik niet.
Dat Bam Bam geadopteerd was vond ik geweldig, dat was iets dat ik ook wel zou willen :-)

Kitty zei

Ik heb ze als kind heel vaak getekend en ik doe het zo weer, yabba-dabba-dooooooo :P

nicole orriens zei

Oh leuk, de Flintstones! Dat is voor mij echt jeugdsentiment. Als volwassene zou ik er denk ik weer anders naar kijken.

mar zei

Leuk dat jullie naar de Flinstones zijn geweest. Ik denk dan aan: "WILMA!" en " Jabedabedoe".

KnutzEls zei

We kijken nog wel eens, jeugdsentiment

Sjoerd zei

Veldulleme, dat liedje raak ik vandaag ook niet meer kwijt...

Anoniem zei

Hier nog een groot fan van de Flintstones! Ik had vroeger Betty en Wilma als poppetjes die je kon sparen bij de boter. Jammer dat ik die niet meer heb, ze waren toch zo mooi.

Ageeth Mooij zei

Ik vond de Flinstones niet speciaal leuk en stoorde mij als kind aan de rollen van de mannen, hahaha!

Mrs. T. zei

Goh, nou weet ik ook wat ze in de laatste regels zingen. ;-)

juffrouw Ooievaar zei

Ik ben ook van de Flintstones tijd ;)
Ik heb nog een boek en een puzzel, ik was toen wel op een leeftijd dat ik niet in de gate had dat ze best progressief waren ;) Ik vond het vooral leuk toen, vooral die benenwagen!
Groetjes en bedankt voor de leuke herinnering, Anita

Floor zei

Was leuk vroeger, vooral als Fred WILMAAAAAAAAAAAA!!!!!! riep.

schrijfselsvanmij zei

Dat deuntje krijg ik niet meer uit mijn hoofd ......

Marthy zei

We zijn een jaar of twee geleden in dat museum geweest, vond het echt heel leuk. En zagen toen ook de Flinstones en waren verbaasd hoeveel we daar nog van wisten.