Totaal aantal pageviews

woensdag 16 juni 2021

Deuren en hekken open




Pas in 2014, werden de hekken en de deuren naar dit terrein open gezet voor het publiek
Het was toen al een van die plekken, waarvan je denkt: daar wil ik wel eens gaan kijken. 
Maar ja, er waren altijd andere zaken die de aandacht vroegen of soms nog leuker leken te zijn. 

Nu in de Coronatijd,  nu we wel uitstappen deden, maar nog niet te ver gingen en bovendien geïnspireerd door Jeanne van Sjannes blog, nu gingen we. 
Het is al meer dan een maand geleden en we waren echt de enige bezoekers. 
Het was een prachtige middag, doodstil en we hadden alle tijd om rustig rond te lopen en te kijken en te kijken.
En te fotograferen natuurlijk. 


Ik heb het trouwens over het Hembrugterrein:


Een beetje een geheimzinnige plaats, waar iets mysterieus in de lucht hangt.  
Dat voel je zelfs op een zonnige middag. 
Ik zou wel eens willen voelen hoe het is als je daar rond schemering rondloopt.
Dat mysterieuze klopt ook wel, want vroeger was het ook uiterst geheim,  daar. 


Meer dan honderd jaar was hier de munitie-en wapenfabriek 'Hembrug' gevestigd. 
Een strategische plek, binnen de Stelling van Amsterdam, aan twee waterwegen én een spoor. 

Een groot complex met een groot hek, afgesloten voor de buitenwereld. 
Genoemd naar het buurtschap Den Hem en de brug over het Noordzeekanaal. In vredestijd werden er trouwens landbouwmachines en putdeksels en zo gemaakt. 

Er waren kantoren, fabriekshallen, huizen, schuilkelders, munitiemagazijnen, kantines enz.


En nu, kun je er heerlijk ronddwalen en foto's maken. Het is groot en er is veel te zien. Veel oud en verlaten en vervallen. 




Het museum was dicht natuurlijk, maar misschien juist daarom willen we nog wel eens. 

18 opmerkingen:

Alet Venhuizen zei

Het lijkt me inderdaad een geweldige plaats om foto's te maken.

Iris Flavia zei

Oh, I love those "lost places" - and I can even understand the sign.
The door is very beautiful.

Judy zei

Prachtige industriële plek om te fotograferen!

Kitty zei

Mooie “Urban Exploring” foto’s!

Mevrouw W. zei

Dat lijkt me nou ook eens leuk om naartoe te gaan.

miekequilt zei

Wat een mooie plek. Door die eerste foto wil ik er al heen. Weer eentje voor op mijn lijst die zo ondertussen eindeloos lang is.

KnutzEls zei

Prachtige plek, geheimzinnig. Echt een plek voor foto's.

Marlou zei

ha Bertiebo,

wat l;euk om daar lekker rond te zwerven...
Die bovenste deur lijkt wel wat op mijn wc-deur...

Groetjes!

Emie zei

Ook echt een plek voor een scène in Wie Is De Mol.

Sjoerd zei

Dat is een uitje wat ik ook nog wel wil maken. Mooi om te zien.

Els04 zei

spannend!

Nietzomaarzooo zei

Wel eens op dat terrein geweest. Er was toen een festival. Volgens mij alweer in 2019.

biebkriebels zei

Ja wat Ernie zegt, een goed plaats voor Wie is de Mol.

Rebbeltje ★ zei

Geheimzinnig allemaal maar leuk al die foto's die je kon maken
Verlaten plaatsen zijn er niet zoveel
Groetjes

Marleen zei

Dat zijn populaire plekken om foto's te maken. Is weer 's wat anders, leuk!

sjannesblog.com zei

Leuk dat je er ook was!

Ferrara zei

Verlaten plekken leveren vaak mooie foto's op. Goed gelukt.

Marthy zei

Wil ik nog steeds een keer heen.