Totaal aantal pageviews

woensdag 2 juni 2021

Vogels

 


Als ik iets geleerd heb in deze periode, dan is het dat ik vogels eigenlijk heel leuk vind. Ik had het nooit zo op vogels. Niet dat ik er een hekel aan had hoor, helemaal niet. Maar het interesseerde me eigenlijk nooit zo. 
Ja musjes, die heb ik altijd leuk gevonden. Kleine brutale opdondertjes.  Sowieso, de kleine vogeltjes in de tuin. 
Maar ik ging er echt niet voor zitten en dat deed ik dit jaar wel. We hingen wat voederdingen her en der op, we kochten een vogelhuisje en ik heb echt heel vaak zitten kijken. 
En er kwam wat langs hoor,  in onze tuin. Kauwen, duiven, mussen dus, mijn eenpotige ekster met z'n soortgenoten, koolmeesjes, pimpelmeesjes, roodborstjes (nou ja, eentje, maar die kwam vaak), vinken, spreeuwen, merels, een winterkoninkje en er zat zelfs op een gegeven moment een waterhoen op de schutting. 


We lokten ze met speciaal voer en vooral met pindakaas. Pindakaas die goed is voor vogels. En ze komen nog steeds, ze zijn er dol op. 


De groterds moeten echt wel wat doen hoor om bij die pot te komen. De kleintjes niet, die kruipen er gewoon in. Als de pot leeg is, is-ie ook echt leeg. Die hoeft bij wijze van spreken niet meer afgewassen te worden. 


We ontdekten een soort hiërarchie: als de ekster komt, dan mag hij eerst. Alle anderen gaan nog even een rondje vliegen en als er twee eksters zijn, duurt het een tijd voor ze weer terug komen. De kauwen zaten wel eens met z'n zessen op de schutting naast de pindakaaspotten. Op een rijtje. Dan ging de eerste eten en de anderen schoven alvast een plekje op. De tweede ging pas als de eerste uitgegeten was en dan schoof de rest weer op. 




Ik denk dat de meesjes het handigst zijn. De mussen willen het liefst op de grond en altijd met elkaar, ik heb nog nooit een eenzame mus gezien. Als er een is, zijn er altijd meer. 
Het was leuk. We hebben zelfs een paar vogelboeken in de vensterbank staan. Voor het geval we er eentje niet herkennen. 

De foto's hierboven maakte mijn man. Hij zat er vlakbij, in het zonnetje. Ze zijn ook niet meer echt bang. Ze schrikken vooral van een dichtslaande deur, van een hard geluid. Onze buren aan beide kanten hebben alleen steen in de tuin en een bakje planten. Daar hebben ze dus niks te zoeken en ik denk dat het daarom zo druk was. 

Bovendien letten we buiten, op een wandeling,  ook veel meer op vogels . 

Nou dat heb ik dus geleerd: plezier hebben in vogels.




26 opmerkingen:

KnutzEls zei

En ze hebben.n ook allemaal een ander geluid. Zoo leuk.

izerina zei

En die vogels kennen jou ook. Kom ik terug van de ochtendwandeling,dat zitten ze al klaar voor het handje voer

Judy zei

Oh wat leuk, zoveel vogels in je tuin! Ik geniet ook zo van de meesjes op mijn balkon.

Emie zei

Sinds wij in Italië wonen op het platteland, zijn we ook veel meer geïnteresseerd.We doen ons best vogels aan hun gezang te herkennen naar dat is zo moeilijk. Alleen de koekoek herkennen we direct!

Marlou zei

Ha Bertiebo,

wat heerlijk... een vogellogje.
Ja... ik ben er ook gek op.
Van m'n vader meegekregen...

Dat pindavoederding... da's een goeie!
Ik heb zo'n achterlijk ding, waar de pindakaaspot steeds uitvalt.
Ik ga eens op zoek.

Leuk!

miekequilt zei

Ik ben ook gek op vogels in de tuin. Behalve op duiven. Ongezellige vogels met een raar geluid. Maar verder geniet ik er ook van. Leuk dat je man zo'n mooie serie foto's kon maken.

Iris Flavia zei

LOL. Google translate jumped to "Ik denk dat de meesjes het handigst zijn. " and gave me "Ich denke, die Titten sind am bequemsten."

Thank you (?) for the laugh, google translate is funny today (I know in English they´re called tits, but really... LOL)

Oh. Doesn´t get better - you need an entry - "adults only" ;-)
Also for horror " Kleine brutale Falten. " My belly hurts from laughing! "großartigen Titten, ..." and blue ones, too, ouch!

Your last words are translated "Spaß in Vögeln haben. " It´s "beim", LOL, sorry. You have me laughing really hard.

Really, how does google translate work?! Usually it´s a pain, but today... Laughed my head off.
You do speak German, right, just try if you get the same "translation" I do and laugh with me. Never read "Fifty shades of Grey" but this comes near.

The birds are cute, though.

schrijfselsvanmij zei

Ik geniet ook van vogeltjes in onze tuin, en dat gekwetter ‘s morgens, da’s fijn (vroeg) wakker worden

klaproos zei

leuk vogels,
we moeten goed voor ze zorgen
en dat doe jij wel

Jeanne zei

Ik heb vogels altijd al heel interessant gevonden.
Ik kreeg vroeger ooit het boekje “zo leer je vogels kennen”.
Dat was een uitgave van Rizla, je weet wel, de vloeitjes bij een pakje shag.
Daar heb ik iig de belangstelling opgedaan, niet dat ik alles las hoor.
Ik let ook altijd op vogels als ik buiten ben, ik vond dat echt leuk.
Je ( of Frits dus) hebt wel hele bijzondere foto’s gemaakt hoor, prachtig gewoon!

Elizabeth zei

Het kan verkeren... En ik herken mezelf er ook wel in. Vroeger boeide het me ook niet zo. Maar mijn echtgenoot wel en volgens de kinderen worden we oude mensen omdat we naar de vogeltjes kijken in de tuin:)
Het is heel leuk om ze te observeren en te lokken met allerhande voer...
Er zijn ook van die herkenningskaarten van vogels in Nederland.

mar zei

Nieuwe hobby: vogelspotter.

lien zei

Vogels zijn zeker leuk! Mooie foto's!

Mevrouw W. zei

Leuk al die vogels in de tuin! Ik mag ook graag naar ze kijken en luisteren.

Ferrara zei

En dat allemaal in je eigen tuin, mooier kan toch niet. Vogels blijven boeien.
Je kan er uren naar kijken en dan ontdek je van alles zoals de kraaien die in de rij staan voor de voedingswinkel. Ik wist dat niet. Leuk verslag.

pourquoi pas ??? zei

Inderdaad zijn roodborstjes altijd alleen. Wat een mooie foto's hebben jullie gemaakt. Als je er echt voor gaat zitten zijn vogels boeiend en sommigen heel grappig zoals eksters en kauwen

Floor zei

Je man heeft prachtige foto's gemaakt.
Zo leuk dat die kauwen netjes op hun beurt gingen wachten :-)
Heb hier het hele jaar vogelvoer in de voederhuisjes en ook het hele jaar vogels, zo gezellig.
's'Morgens zitten ze al gezellig te wachten totdat ik naar buiten kom.
Zie ook dat de volwassen mussen op een bepaald moment hun grote jongen voordoen hoe ze in het voederhuisje moeten komen. Dat is een prachtig gezicht.

Kitty zei

Ik wil ook pimpelmeesjes! Ik hoor van jou en ook van andere buren dat ze die af en toe in de tuin hebben, maar hier zien we alleen koolmezen. Ook leuk hoor. De andere soorten die je noemt hebben we hier ook wel gehad, op de spreeuw na. Komt bij jullie de manke tortel wel eens? Ik dacht een poos geleden dat die het niet lang meer zou maken maar hij is toch weer opgekrabbeld.

Sjoerd zei

Ik heb ook plezier aan deze beestjes. Als ik in de tuin aan het werk ben wordt ik altijd op de hielen gezeten door een roodborstje. Die hupt altijd een paar meter achter mij aan.

biebkriebels zei

Ja die lockdown doet wat met je. We hebben speciaal vogelvoer gekocht en een zo'n voeder bakje op gehangen met twee gaatjes opzij. Nou dat werd bijna elke dag leeggegeten, heel veel mussen en mezen. Kouwen probeerden ook op het dunne stokje te zitten en door het gaatje te pikken maar dat lukte ze niet. Nare beesten, jagen iedereen weg, gunnen elkaar niets en maken altijd ruzie. Nu zie ik heel veel babymusjes rondvliegen die gevoerd worden door hun moeder.

Anoniem zei

Het is zeker erg gezellig om vogels in je tuin of op balkon te hebben. Musjes vind ik ook heel erg leuk en gezellig.
Op balkon hebben we meesjes, ekster, zeemeeuwen en roeken.

sjannesblog.com zei

Door mijn nieuwe hobby fotograferen voel ik me opeens soms een halve vogelspotter. Dat had ik nooit achter mezelf gezocht, ha ha. Het kan verkeren, dus!

Els04 zei

Oh, tof die vogels hé!
Bij ons eten ze ook altijd zo proper de pot leeg :)

Marthy zei

Vooral de tweede fot is mooi. Ook wij hebben een pindakaas pot handen naast het andere voer en bij ons gebeurt ongeveer hetzelfde. Op ons balkon in Stolwijk dan hè want hier is het een heel ander verhaal.

Nietzomaarzooo zei

Ja, ook hier kijk ik graag naar vogels in de tuin. Vroeger was dat een oude mannen hobby, maar nu ook weer hip en trendy. Pindakaaspot is meestal inderdaad ook helemaal tot op de bodem leeg. Leuke houder!

Marleen zei

O ja, vogels zijn vermakelijk. En elke soort heeft weer z’n eigen eigenaardigheden.