Totaal aantal pageviews

dinsdag 15 juni 2021

 

Een mooie en zo te zien zeer goed onderhouden theekoepel, zie je hiernaast. 
De foto komt van Wikipedia, maar ik heb vaak genoeg in het echt zo'n theekoepel gezien. Veelal natuurlijk in de Vechtstreek, maar lang niet alleen daar. 
Ik heb er dan altijd een nogal romantisch beeld bij. 
Van een rijke dames die als buitenverblijf een prachtig huis hadden met tig kamers en een park er omheen, maar die toch nog een extraatje wilden. 
En die dan in dat extraatje thee gingen drinken met hun vriendinnen of met de dames die ze te vriend moesten houden.  Bijna in de vrije natuur. 
Ik heb er ook wel eens eentje van binnen bekeken en die was helemaal beschilderd en behangen, erg mooi. 
Ik lees nu dat het verschijnsel theekoepel typisch Nederlands is en eigenlijk gewoon een statussymbool was voor de eigenaar. 
Hoe dan ook, ze zijn leuk en iets van vroeger. Dácht ik. 
Want kort geleden tijdens een fietstocht naar Egmond zag ik onderweg een theekoepel. Niks langs de Vecht,  gewoon in het Westfriese landschap. 
Ook geen oudje. Een moderne theekoepel. En het gekke is, die paste daar wonderwel!




16 opmerkingen:

Judy zei

Het lijkt of er planten in staan, is het wel een theekoepel? Maar wel een leuk bouwsel!

Bertiebo zei

Ja, je kunt het overal voor gebruiken natuurlijk. Misschien is het een kas, of een plek om te schilderen of een speelplek of... Maar de vorm deed me denken aan zo'n theekoepel

KnutzEls zei

Ik vind hem mooi. Lijkt me wel warm als de zon schijnt.

klaproos zei

prachtig die theehuisjes, mooi dat ze bewaard zijn gebleven

sjannesblog.com zei

Romantische plekjes, die theekoepels! Leuke moderne versie!

Iris Flavia zei

Oh, I can so imagine what the girls talked about in there! LOL.
Here, when the neighbor from house on the other side says something I hear (sadly) every word...
Beautiful places, too.

miekequilt zei

Daar zou ik graag een kopje thee drinken. En dan met een groepje dames genieten van zon en gezelligheid.

Sjoerd zei

Dat lijkt me een hele mooie studio om in te werken...

nicole orriens zei

Ik kan me helemaal vinden in jouw beeld van statige dames en theekoepels. Ik vind ze erg mooi ook!

Kitty zei

Da’s een mooie!

Jeanne zei

Jij hebt precies dezelfde romantische beelden bij dat soort huizen en theekoepels als ik...

Marlou zei

ha Bertiebo,

ja... dat zie ik wel zitten.
Een kopje thee in de koepel...

groetjes!

biebkriebels zei

Die langs de Vecht zijn mooi, heb ze net gezien in Vreeland.

Floor zei

Dit is geen theekoepel, hoewel je er best een kopje thee kunt drinken natuurlijk.
Het is een prachtige plantenkas in een koepelvorm. Staat erg mooi in de tuin.

Rebbeltje ★ zei

Een heerlijk plekje om even tot rust te komen.
Alleen hebben wij geen theehuisje in de tuin haha
Groetjes

In de weer zei

Oh, ze zijn mooi en mijn gedachten slaan altijd op hol al ik die theekoepeltjes zie. Lekker fantaseren.