Totaal aantal pageviews

donderdag 3 juni 2021

Say cheese, say Alkmaar



Toen we vorig jaar naar het strand wilden, we hadden geen auto. We  wilden niet in de bus, dus gingen we fietsen. 
En omdat fietsen op zich ook leuk is, namen we die keer niet de kortste route. We namen een route die door Alkmaar leidde. 
Nu ben ik vaak in Alkmaar geweest. Zomaar voor een dagje, omdat het een leuke stad is en toen ik nog van winkelen hield, ook regelmatig om te winkelen. Dat laatste doe ik nog steeds af en toe, een dagje met onze dochter wordt altijd Alkmaar of Haarlem. Allebei leuk. 
Maar die fietstocht naar het strand leidde ons door gedeeltes van de oude stad, waar ik nog niet eerder was geweest. We zeiden toen meteen dat we dat gedeelte nog eens zouden moeten bekijken, maar dan te voet. En vroeg, niet in de drukte  Bijna een jaar geleden zeiden we dat  en nu is het er van gekomen. 

En het is echt een leuke stad: 


Nu moet ik wel zeggen dat er,  behalve een molen midden in de stad, niet veel was dat we niet hadden gezien. Toen op de fiets léék het anders. 
Maar het gaf niet, we hebben heerlijk rondgewandeld in de Kaasstad. 
Het barst er natuurlijk van de monumenten en van de hofjes en van speciale dingen. Zo vond ik het Huis met de Kogel heel erg leuk. Een huis met een houten gevel. 


Zie je hem, die kogel? Net boven het jaartal 1573. De tachtigjarige oorlog was al vijf jaar bezig toen tijdens het Beleg van Alkmaar deze Spaanse kogel insloeg. Maar Alkmaar werd ontzet. Gelukkig maar. 

Wat ik dan grappig vind, is dat er niet alleen een Huis met de Kogel is, maar ook een huis dat heet: Huis met de Kogel door de Kerk.  
Daar woonde (volgens het bord naast het huis) ooit Aris Volkertsz en hij was de eerste remonstrantse  predikant in Holland en Zeeland en daardoor wereldwijd de grondlegger van de godsdienstvrijheid. 
Ik snap er niet veel van en vind ook bijna geen informatie, maar dat maakt niet uit. 
Een huis met de kogel én een huis met de kogel door de kerk, dat is geestig vind ik. 
Ja en verder, er is zoveel moois. 
We vielen nog voor twee mooie huizen, met een prachtig gevelsteentje.




Zoals overal heb je oud oud en oud. Prachtige huizen zijn er ook van eind 19e en begin 20e eeuw. Ook zeer de moeite waard. 

En van het oud oude stadhuis, wapperde fier de regenboogvlag. 
Waarmee Alkmaar iets laat zien van de vrijheid die daar, al eeuwen lang,  zo belangrijk is en kennelijk nog steeds wordt gekoesterd. 




21 opmerkingen:

Judy zei

Kogels al of niet door de kerk. Daar zou je wel meer van willen weten. Leuk huisje met die gevelsteen!

Jeanne zei

Mooi verhaal, meteen zin om er ook eens naar toe te gaan.

Iris Flavia zei

I bet Henry loves cheese.
We have a (fake) cannon ball in the church where Duke Henry is. Funny how people do this everywhere!

"Say cheese :-)"

In de weer zei

Dat is weer jaren geleden dat ik er was.
Onze Franse logé wou er graag heen dus dochter en ik voldeden aan dat verzoek.
Nu ik je foto’s zie moest ik eigenlijk nog eens terug en dan niet in de vakantie periode.

klaproos zei

een prachtige stad met mooie oude gebouwen kostje voor me:-)
heerlijk om naar te kijken

miekequilt zei

Wij gingen vroeger vaak naar Alkmaar. Een overzichtelijke gezellige stad. Hij gaat op mijn lijstje. En dat lijstje groeit en groeit maar. Gisteren onze tweede vaccinatie gehad en nu durf ik er wel op uit.

Marlou zei

Heerlijke stad, Bertiebo!!
Ik moet er echt weer eens heen.

En die vlag!
Geweldig...

groetjes!

Ximaar zei

Ik woon tegen de oude binnenstad, maar vind vooral de schil er omheen mooi. Dwz een 400 jaar oud park en wijken als het Nassau- en Emmakwartier. Heerlijk rustig lopen het hele jaar door. En veel groen. Maar dat geldt voor meer steden als Hoorn, Enkhuizen en Edam.

Bertiebo zei

Ximaar: met oud bedoel ik die schil. En ik snap precies wat je bedoelt

Emie zei

Ja leuk, Alkmaar! Ik ben er verschillende keren geweest en altijd weer blij verrast. Mooie foto's Bertie

mar zei

Ik woonde vlakbij Het Huis met de Kogel.
Fijne stad.

Jolande zei

Oh dit is jeugdsentiment voor mij!
Ik heb 5 jaar lang in Alkmaar op school gezeten een in de (vele) tussenuren of twee uur lange middagpauze gingen we altijd wandelen bij de molen of in de stad.
Er liggen heel wat voetstappen van mij in dit leuke stadje.

elly zei

Wij waren er ook een paar jaar geleden alweer. Was niet zo'n succes want ik verrekte van de buikpijn. Helaas. Maar fijn dat jullie genoten hebben en je hebt mooie foto's gemaakt. Ik heb er toen ook toch nog wat geschoten herinner ik me.
Maar dat huis met de kogel erdoor... nee, niet gezien. Leuk.

Floor zei

Mooie stad, ik ben er ook een paar keer geweest.
Theo is geboren in Alkmaar, dus hij kent alles op zijn duimpje.
Dat huis met de kogel heb ik toevallig ook vorig jaar gefotografeerd.

biebkriebels zei

Ik had vroeger een tante die in Alkmaar woonde en we gingen dan naar de kaasmarkt waar ze een hele show opvoerden (voor de toeristen) met kaasdragers en grote kazen, waarmee ze over de markt renden.

Sjoerd zei

Ik ben er volgens mij nog nooit geweest. En dat terwijl ik vaak in Heerhugowaard ben geweest. Maar mijn stedentripje binnenkort gaat weer naar een van onze buurlanden...

Ferrara zei

Alkmaar Prachtstad, die leus is helemaal waar.
Hierbij een linkje waar je nog iets kunt vinden over het melkmeisje en het huis met de kogel door de kerk, hoewel van de laatste waarschijnlijk de info van het bord komt. https://www.flickr.com/photos/sierag/4690327976

Bertiebo zei

Hee leuk, Ferrara. Van die postzegels wist ik niet!

Marleen zei

Ik ben als kind heel vaak in Alkmaar geweest. Mijn oma woonde er en in de schoolvakanties logeerde ik bij haar.

sjannesblog.com zei

Mooie reclame voor Alkmaar!

Marthy zei

Leuke foto van die vlag. Goed gedaan.