Totaal aantal pageviews

dinsdag 8 augustus 2023

De universiteit van Harderwiijk

 We waren al een tijd bezig met het bezoeken van Hanzesteden, als Elburg, Hattem, Kampen enz. 

Harderwijk hadden we nog niet gehad. Dus op een mooie dag gingen we daar heen. 
Sommige mensen zullen bij  Harderwijk aan vis of vissers denken, of aan het dolfinarium. Maar ik dacht als eerste aan de Universiteit van Harderwijk. 


De universiteit van Harderwijk... die waar Prof. Doctor Fetze Alsvanouds een zeer belangrijke rol speelde. In het Klokhuis waar we vroeger met onze kinderen naar keken. Een fantastisch programma met Aart Staartjes in die rol. 

Het grappige is dat ik altijd gedacht heb dat de universiteit van Harderwijk bedacht was voor het Klokhuis. Maar niets is minder waar en dat weet ik dus pas heel kort. 
In Harderwijk was inderdaad een Universiteit. Gesticht in 1648 en opgeheven in 1811. Linnaeus promoveerde er. 
Dan nu nog even een herinnering aan Professor Doctor Fetze Alsvanouds. Hoogleraar in uitvindingen. Zo geestig:



20 opmerkingen:

Nietzomaarzooo zei

Dat dacht ik ook altijd. Pas later ontdekt dat Harderwijk wel degelijk een Universiteit heeft gehad.

Blijft leuk die Fetze!!

Judy zei

Wat grappig, dat er echt een universiteit was! Die Fetze is geheel en al aan mij voorbijgegaan.

Elizabeth zei

Ha, dat wist ik ook niet! We zijn vaak genoeg in Harderwijk geweest, maar deze straat is me nooit opgevallen...

Iris Flavia zei

Well, at first I thought I understand, but it´s just a word here and there!

izerina zei

Weer wat geleerd

Sjoerd zei

Ik kende het verhaal van Linnaeus en Harderwijk. Zodoende wist ik dat daar een universiteit geweest was.

Emie zei

Oh, wat een leuke scène liet je ons zien. Heel toevallig staat Harderwijk binnenkort op ons programma.

nicole orriens zei

Ik had nog nooit van de Universiteit van Harderwijk gehoord! Wat een mooi verhaal en wat was Aart Staartjes toch leuk.

Anoniem zei

Ben je ook in het Marius van Dokkkum museum geweest? Aanrader !

Willy zei

Dat van Linnaeus en Harderwijk zag ik in een museum in Zweden. In de voormalige snijkamer van de universiteit is nu het Marius van Dokkum Museum gevestigd.

miekequilt zei

Geen navel! Hoe verzint ie het. Jullie idee om alle Hanzesteden te bezoeken is leuk. Zo kom je nog eens ergens en wij genieten lekker mee.

roentare zei

He is so talented to invent many items, all of which are now stored in the museum

Josephine zei

Linnaeus ging naar Harderwijk omdat je daar zeer snel kon promoveren. Ik weer niet of dat een compliment is voor de uniniversiteit van Harderwijk.

conny's quilts en creaties zei

Wat toevallig, ik was afgelopen zaterdag ( net voor de mega regen) in de oude binnenstad van Harderwijk op verkenning. Erg de moeite!

sjannesblog.com zei

Geweldig, die Fetze!

Marthy zei

Fetze, ik kan me niet herinneren die ooit gezien te hebben. Maar het filmpje is leuk.

Jolande zei

Klokhuis en Aart Staartjes, jeugdsentiment.
Aan Harderwijk heb ik ook fijne herinneringen; het allereerste afspraakje van Paul en mij was in Harderwijk en een paar jaar later zijn we er getrouwd :-)

Kitty zei

Die heb Ik ook ooit opgezocht want ik geloofde er ook helemaal niks van 😂
En zoals Aart Staartjes worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt.

Ferrara zei

Oh heerlijk even terug met 'Alsvanouds' ik wist het wel van Harderwijk en van Franeker ook. Beide plaatsen waar je tegenwoordig geen universiteit zou verwachten, maar ja dat was toen.

Hans zei

De universiteit van Harderwijk, ik wist niet eens dat die bestond, tot dat Di Mario er over een blog schreef. Hans