Totaal aantal pageviews

zaterdag 19 augustus 2023

Extraatje

We hadden bedacht dat we eerst naar het museum zouden gaan en daarna wandelen. Die volgorde was maar goed ook,  want er was nog veel meer te zien in het Dordrechts Museum. dit bijvoorbeeld: 


Dit is een modern drieluik, een altaarstuk. De kunstenares heet Teresa Fernandez-Pello
Zij maakte voor dit kunstwerk gebruik van twee schilderijen van Johannes Bosboom, twee kerken (Den Haag en Alkmaar).


Ik stond er enigszins in verwarring naar te kijken, (van moderne kunst weet ik bijna niks), toen ik werd aangesproken door degene die deze tentoonstelling heeft gemaakt. De kunstenares was zelf ook aanwezig.


Haar naam is Teresa Fernández-Pello en het drieluik is getiteld The Heart of the Heart.

Wat er op het bordje bij het kunstwerk stond, dat neem ik hier letterlijk over:

Technologie zal ons redden. 
Artificiele intelligentie gaat ons geluk, eeuwig leven en schoonheid geven. 
Blockchain zal zorgen voor eerlijke handel. Kweekvlees gaat de bio-industrie overbodig maken. Biotechnologie zal kanker en dementie genezen. 
We geloven heilig in de technologische vooruitgang. Is technologie onze nieuwe religie? 


Wat je niet ziet en wat je je er dus ook nog bij voorstellen dat alles een beetje blinkt, knippert en er zeer ingewikkeld uitziet.
Er was nog meer werk van deze Teresa te zien en het heeft me aan het denken gezet. Dat kan een bedoeling zijn van kunst. 

Wat ik ook erg leuk vond, was dat er allerlei van dat technische materiaal klaar lag waarmee je zelf iets zou kunnen maken. Sommige mensen waren daar enthousiast mee bezig. 

En verder was er in deze tentoonstelling A room with a view, ook nog werk van andere jonge kunstenaars te zien. 
Ik vond het een mooi extraatje!


16 opmerkingen:

Judy zei

Wat leuk om de kunstenaar te ontmoeten! Of technologie ons echt gaat redden... hmm... maar mooi vind ik het wel.

izerina zei

Ik hoop,dat die kunstenaar geen gelijk gaat krijgen en haar idee alleen leuke kunst blijft

Sjoerd zei

De een verfoeit technologie, maar realiseer je maar eens dat we nu al niet zonder kunnen.

miekequilt zei

WoW, wat een mooie installatie. Leuk dat je de maakster sprak. Het was wel een Topdag voor jou, met al die mooie dingen die je zag.

johmar zei

Het lijkt mij dat de uitleg erbij ironisch bedoeld is. En bedoeld is om een discussie op gang te brengen en mensen aan het denken te zetten. Vind het altijd boeiend dat om wat voor kunst het ook gaat iedereen ziet of denkt er iets anders bij.

Bertiebo zei

Ja Johmar dat denk ik ook. Het is haar waarschuwing!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Een nadenkertje. Technologische ontwikkelingen geven nieuwe mogelijkheden, maar niet altijd oplossingen. Ik zal er mijn hoofd maar bijhouden. Spannend werk!

Iris Flavia zei

On TED I watched some very positive articles on AI.
Used wisely it sure will be a huge helper.

Kitty zei

Een héél mooi extraatje!

roentare zei

Artists are better than AI

sjannesblog.com zei

Blikverruimend zo'n kunst.

Nietzomaarzooo zei

Ja, goed om door dit kunstwerk aan het denken gezet te worden. Ook wat kunst doet. Enig zeg zo'n ontmoeting.

Elizabeth zei

Ik vind het verfrissend leuk!

In de weer zei

Dat was zeker een mooi extraatje, de kunst en de ontmoeting !

Marthy zei

Ik weet het nog zo net niet of techniek ons gaat redden. Maar goed, het kunstwerk vind ik wel heel leuk.

Ferrara zei

Dat van die techniek is voor een deel zeker waar. Er zijn mensen met een stuk techniek in hun lijf die zonder niet meer hadden geleefd. Of het ooit kanker en dementie de wereld uithelpt waag ik te betwijfelen. Neemt niet weg dat ze haar kunstwerk knap heeft gebouwd.