Totaal aantal pageviews

donderdag 3 augustus 2023

Vlaams Expressionisme

Wat we niet wisten was dat er in het Kunstmuseum nóg een tentoonstelling was: 'Vlaams Expressionisme, heerlijke herinneringen'. 
Mijn man was meer van Escher, maar ik genoot van die expressionisten. Al heb ik de herinneringen niet en al begrijp ik de titel niet, de Belgen konden er wat van aan het begin van de twintigste eeuw. 
Paar voorbeelden:

Gustave de Smet: De plezierboot, 1925

Gustave de Smet: Matrozen in Oostende, 1925

Of deze, van Hubert Malfait: De fietster, 1927


En wat meestal mijn probleem is, ik maak veel foto's, maar vind het heel lastig om te kiezen. Vooral omdat ik bijna alles mooi vond daar. 
Dus nog eentje, die me intrigeerde.


De titel is vrij eenvoudig: De acht dames. De kunstenaar is Edgard Tytgat (1879-1957) en het doek werd geschilderd in 1940.

Er zitten inderdaad acht (keurig uitziende dames). Acht kaarten op tafel en een boek. De titel van dat boek is Huit dames en un monastère, acht dames en een klooster. 1943. De schrijver van dat boek: Egard Tytgat. 
Dat boek is er ook echt gekomen met tekeningen erin van Tytgat  en ook door hem geschreven. Hij introduceert de dames en (zo staat er op het bordje bij het schilderij): 'Hij ontneemt ze hun identiteit weer en laat ze gemaskeerd als speelkaart ondeugdelijke spelletjes spelen in een klooster'. Pikant, erotisch en soms sadistisch.
Dat zal wat geweest zijn in 1940. Ik weet niet of ik het boek wil zien.

Ha, tenslotte dan nog maar even een braaf schilderij. Nou ja, dat dénk ik: 

August Macke: Drie meisjes met gele strohoeden, 1913


De tentoonstelling in het Kunstmuseum is nog te zien tm 20 augustus. 


15 opmerkingen:

Sjoerd zei

Alhoewel Expressionisme niet mijn ding is en liever Escher zie, kan ik er toch wel met plezier naar kijken.

Judy zei

Die drie meisjes vind ik wel leuk. Maar ik geloof dat ik ook meer van Escher ben. Ieder zijn ding.

izerina zei

Leuk stukje kunstgeschiedenis

Iris Flavia zei

Very interesting art - the last is my fav, though :-)

roentare zei

Wonderful paintings!

KnutzEls zei

Humorvolle schilderijen. Ik vind ze heel leuk, maar ik hou van Escher.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Ik vind ze leuk, spannend en interessant om naar te kijken. Ik kende deze schilder niet.Thanks

Emie zei

Ook al de moeite waard, deze expositie. Genoteerd.

Ferrara zei

Hier ook een fan van Escher, hoewel ik die 8 intrigerende dames ook wel kan waarderen.

Jolande zei

Ik vind het geen van alle mooie schilderijen, doe mij maar Escher.

Aleida zei

Wij waren er afgelopen zaterdag en vonden bijna al het werk van de Vlamingen prachtig. We hebben nog andere werken bekeken en hadden toen geen puf meer in Escher. Heb nog wel doosje kaarten met het Vlaamse werk gekocht en het (kinder)boek ' een zomerse zondag '

miekequilt zei

Wat een mooie schilderijen. Het tweede vind ik prachtig.

Marthy zei

Vooral de bovenste drie vind ik leuk, eigenlijk erg leuk.

Josephine zei

Mooie werken laat je zien Bettie, twee die me erg aanspreken zijn:
(1) De Fietster van Hubert Malfait uit (1927) en
(2) De drie meisjes met gele strohoeden, van August Macke (1913) prachtig kleurrijk!!!

elly zei

Leuk om bij jou mee te mogen kijken