Totaal aantal pageviews

donderdag 25 januari 2024

Kleuren

 Een paar dagen geleden vertelde ik over een bezoek  aan het Joods Museum, voor werk van Sol LeWitt. Om dát te zien gingen we naar Amsterdam. Daar wilden we blijven tot de schemering,  voor het Light Festival. 

Vanaf het station gingen we lopen natuurlijk en dan kom je langs het Rembrandthuis. 
We hadden dus alle tijd én een museumjaarkaart. Hup naar binnen. Gewoon even kijken. 
En het was me toch leuk!!


Dit schilderij, ik denk dat ik de titel niet eens hoef te noemen, hangt in het Rijksmuseum. Maar Rembrandt schilderde het in zijn atelier/huis, in het Rembrandthuis. 
Ik vind het altijd prachtig vanwege van alles en nog wat, maar ook en vooral vanwege dat prachtige rood.
We slenterden wat door het museum en kwamen terecht in een zaal waar allerlei verf stond, het materiaal waar Rembrandt mee werkte. 
En over die verf was een mevrouw uitleg aan het geven. Een geboren vertelster die vrouw.





De tube was nog niet uitgevonden, kant-en-klare verf ook niet.  Rembrandt moest zelf verf maken. Met olie en pigment. 
Die mevrouw stond dat enthousiast te vertellen. Ik hing aan haar lippen, maar ik heb niet alles onthouden. Natuurlijke verf, chemische verf, giftig, loodwit. 
Gelukkig is er dan altijd wel weer een filmpje. Super duidelijk. En ook precies wat ze vertelde

   
Misschien vind je het leuk om even (2min.37) te kijken. Zo niet, overslaan. 
En dat rode pigment voor de verf van  het schilderij is gemaakt van luizen. Heel veel luizen

We waren nog niet klaar want er was nog iets. Wordt vervolgd.

15 opmerkingen:

Judy zei

Ja, geweldig, die pigmenten en hoe ze verf maakten vroeger. Behalve de giftige worden veel pigmenten nu nog steeds gebruikt.

izerina zei

Zitten die luizenschildjes ook niet in levensmiddelen?

Sjoerd zei

Een leuk filmpje. Als chemicus spreekt me dat wel aan.

miekequilt zei

Wat een mooi schilderij. Vanwege corona lang niet in Amsterdam geweest. Maar het begint weer te trekken. Binnenkort gaan we er toch weer eens heen. Bedankt voor je tip.

Iris Flavia zei

Very interesting! And beautiful. Lice, yes. Sadly I don´t understand a word, but your language sounds really "funny" to me :-)

roentare zei

Painting is an expensive and luxurious business in the older time

Ferrara zei

Leuk en leerzaam is dat toch, die demonstraties die ze tegenwoordig in musea geven.

Kitty zei

Prachtig schilderij en hoe ze verf maakten vroeger, dat was een vak apart hoor.

Janny zei

Wat leuk om te zien hoe ze vroeger verf maakten, wat hebben wij het dan toch makkelijk!

Jolande zei

Leuk om het filmpje te bekijken.
Dat van die luizen voor het rode pigment wist ik, ik krijg altijd jeuk als ik zoiets lees of hoor :-)

conny's quilts en creaties zei

Leuk, het roept herinneringen op aan een bezoek net voor Corona. Heel boeiend om te zien idd. Met cochenille ( luizen) kun je ook wol verven

Nietzomaarzooo zei

Heel interessant. Hoe schilders vroeger aan hun verf kwamen en de grondstoffen daarvoor.

Charlie zei

Ik heb nu nog meer bewondering voor het werk van Rembrandt, nu ik weet dat er in die tijd zelf verf moest worden gemaakt! Het filmpje was ook de moeite waard, evenals een goede gids!

Josephine zei

Wat een fantastisch mooi filmpje Bettie, hoe verf precies in die jaren allemaal
tot stand kwam daar had ik geen weet van. Geweldig omdat nu allemaal te kunnen bewonderen.
In alle opzichten waren het grootmeesters!!!

sjannesblog.com zei

Het Rembrandthuis schuift hoger op mijn to do lijst!