Totaal aantal pageviews

zaterdag 27 januari 2024

Smaakspoken

 Luisterend naar de Taalstaat steek ik echt altijd wel wat op. Het programma met die lieve Frits Spits is op een tijd die me niet uitkomt, dus ik luister altijd wat later, tijdens een wandeling. 

Laatst ging het over dit boek: Smaakspoken. Het geheim van de zeven smaken. 

Nou, met een aanbeveling van Frits Spits en op de achterkant van Jochem Mijjer en Yvette van Boven  en bovendien met een kleindochter die voor haar plezier kookboeken leest soms en echt heel goed kan koken, was het vrij snel beslist dat ik het boek zou kopen. 
Diezelfde kleindochter is bijna jarig. Ze wordt dan elf en aangezien het boek is voor 6 tot 106 jaar vind ik het wel gepast. 

Ik heb het boek zelf natuurlijk eerst gelezen en ik heb er van genoten. 

Daan Faber kende ik niet, maar vanaf nu ga ik opletten als ik iets van hem zie, want ik vond het een leuk en boeiend boek. 
Een verhaal over een meisje, Puck. Haar vader is chef in zijn eigen restaurant en hij en Puck wonen erboven. De moeder van Puck is overleden. Puck is best alleen en mag pas in het restaurant komen om  haar vader te helpen als ze goed kan proeven. 
Dat moet ze dus leren en wordt daarbij geholpen door de zeven Smaakspoken. Die van zout, pittig, zuur, vet, umami, bitter en zoet. 


Hier zie je Puck met het Umamispook. En daarnaast een bladzijde met wat meer verdieping. Dat zijn de aantekeningen die Puck maakt. Want ze wil  echt leren proeven en moet daarvoor wel wat onthouden. 

Ik ben nu al erg benieuwd wat Anna ervan gaat vinden! 

15 opmerkingen:

Sjoerd zei

Het klink helemaal niet verkeerd om op zo'n manier tegen smalen aan te kijken. De insteek bevalt me wel.

Judy zei

Precies geschikt voor een meisje dat van koken houdt!

izerina zei

Oh wat leuk! Ik hoop dat je kleindochter van het boek geniet en nog meer gaat proeven tijdens haar koken

In de weer zei

Denk wel dat het boek in de smaak zal vallen.

Marieke zei

Een smaakvol geschenk.

sjannesblog.com zei

Wat een leuk boek, met een bijzondere benadering op koken.

conny's quilts en creaties zei

Wat een origineel boek.

miekequilt zei

Dat lijkt me een enig boek voor kinderen die graag koken.

Kitty zei

Wat bijzonder om over zo'n onderwerp een boek te maken.

Iris Flavia zei

That sounds like a great book!

Jolande zei

Wat een leuk boek en wat leuk dat Anna zo van koken houdt.

Ferrara zei

Dat gaat er vast in als koek bij je kleindochter. Wat een leuk boek.

Janny zei

Dat lijkt me een heel leuk boek, fijn dat je kleindochter nu al van koken houdt.

Marthy zei

Lijkt me een erg leuk boek.

Anoniem zei

Wat geweldig dat je zo mooi over ons boek schrijft! Voor iedereen die eerst wil voorproeven, hebben we een muzikale podcast gemaakt die je gratis op Spotify kan beluisteren en waar elke smaak ook nog een eigen liedje krijgt: https://open.spotify.com/show/5gXcPgrtqU1QD3T6OX54ri?si=pRUkqizTTRyOty6XZ6Jpdw
Geniet en liefs!
Daan & José