Totaal aantal pageviews

zaterdag 13 januari 2024

Water

 Ja het was omstuimig en stormachtig en Hoorn was in het nieuws wegens dreigende overstroming en zandzakken en zo. 



Wij wilden geen ramptoerist zijn en gingen kijken toen het al niet meer zo dreigend was. 
De zandzakken lagen er nog. 




Een dag later werd het trouwens wel weer spannend voor de bewoners, weer dreiging. 

Verder heb ik weer eens gekeken hoe wij er zelf voorstaan mocht er een dijkdoorbraak zijn. We zouden dan maximaal drie meter overstromen. 
Je kunt zulks hier:  Hoe hoog komt het water bij jou? – Overstroom ik   checken. 
In ons geval zou dat betekenen dat onze zolder droog is, maar... geen wc, geen elektriciteit, geen internet, geen gas. 
En dan krijg je aanwijzingen hoe je je daar op zou moeten voorbereiden. 

De gebeurtenissen zouden toch mijns inziens een wake-up-call moeten zijn.  De zoveelste! Het kan zo toch niet door blijven gaan. Er is veel beangstigends in de wereld. Dit ook! 

22 opmerkingen:

Emie zei

Heel eng!

Mevrouw W. zei

Ik heb aan je gedacht, daar in Hoorn.
Bij ons zou het water 2 meter hoog komen.

miekequilt zei

Hier anderhalve meter, lees ik. Gelukkig wonen wij vierhoog, dus droog blijft het wel. Maar toch zal ik de voorzorgsmaatregelen goed doornemen. Bedankt voor de tip.

roentare zei

Flooding is happening all around Australia too

Anoniem zei

Ik kan je mailadres niet vinden- hetgeen in je blog staat (hotmail) klopt niet meer??
Ik heb een paar foto's voor je "rubriek "Nomen est omen....

Groetjes, Heidi

Janny zei

Best wel eng, bij ons zou het water 4 meter hoog komen! Ik denk dat we dan beter ergens anders heen kunnen gaan.

Judy zei

Beetje raar: als ik mijn postcode invul, zou ik tot 2 m komen maar als ik Deventer invul 0 m. Maar als al die voorzieningen uitvallen, dat is wel lastig.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Dat vinden de meeste Denen beangstigend; dat Nederland voor een groot gedeelte onder de waterspiegel ligt. En dat het water stijgt weten we ook hier al liggen wij een stuk hoger. Oef!

Kitty zei

Het grijpt je naar de keel als je bedenkt hoe het moet als zoiets gebeuren zou.

Griemmank zei

Wij zitten hier zowat een meter of 7 boven NAP, dus wij blijven wel droog (Friesland heeft geen rivieren). Ik heb nog even op die site gekeken, maar dat klopt dus.
Echter, dan hebben wij weer een ander probleem: allerlei vluchtelingen uit de overstroomde gebieden komen dan natuurlijk naar ons. Ik denk dat ik de logeerkamers maar in orde houdt ;-)

Sjoerd zei

Ik woon op 104 meter boven NAP, maar dat wil niet zeggen dat we van wateroverlast verschoont blijven.

Jolande zei

En dan zijn er nog mensen die zeggen dat er niets aan de hand is...

biebkriebels zei

Ja we wonen nu eenmaal in een waterland, we hebben gelukkig een ruime zolder!

KnutzEls zei

Even nagekeken, ja alles tot 3 meter. Dus naar zolder in tijd van nood. Daar staat onze wijnvoorraad, bij gebrek aan kelder. Houden we het wel een tijdje vol.

sjannesblog.com zei

Wel een inzichtelijke site, die je aan het denken zet. Hier zou het 1 meter overstromen en daarbij woon ik boven. Droog hou ik het wel, maar koud en zonder elektra, daar moet je wat mee.

elly zei

Ja idd dat is bedreigend en niet onvoorstelbaar. Oplossingen zijn niet altijd voor het grijpen. Heel veel sterkte met zulke doemscenario's is het niet makkelijk blij te blijven of de zorgen te overzien. Er een leefbare weg in te vinden.

Willy zei

Wij zitten hier veilig, maar bij de kinderen 1,5 en 2 meter.

Marthy zei

Ook wij zouden tot 3 meter in de ellende zitten. De rest van die site is flauwekul want in een auto stappen is juist iets wat je nooit moet doen. Binnen ee paar kilometer sta je vast in het verkeer want iedereen wil weg.

Anoniem zei

Soms zal het niet anders kunnen, dus geen flauwekul

Elizabeth zei

Water kan je vriend, maar ook je vijand zijn...
Wij zitten 2 meter onder NAP, maar ons huis ligt wel hoger.

Mrs. T. zei

Ik zag de titel van dit blog en dacht: die heeft geschreven over het nieuwste boek(je) van John Boyne. Erg mooi dat boek.

En tja, ik woon in Brabant, dus behoorlijk boven NAP.

Bertiebo zei

Heidi dit is mijn mail: bettievdgriend@hotmail.com