Totaal aantal pageviews

dinsdag 16 januari 2024

Meander

 Als je googelt op MEANDER, krijg je bij Wikipedia zestien verwijzingen. Varierend van een medisch centrum van die naam, via een straatnaam, een literair tijdschrift , tot een Grieks ornament. En van dat laatste wil ik wat laten zien.

De Grieken noemden de versiering  Maiandros, genoemd naar een rivier met vele bochten in wat nu Turkije is. De Romeinen maakten er Maeander van en nu is het bij ons dus meander. Het is zelfs een werkwoord: meanderen. (slingeren, kronkelen).

Het ornament, de rand die je hierboven ziet,  is dus al duizenden jaren hartstikke bekend. 

Het is echt een Grieks motief geworden. 
Toen ik lang geleden in Griekenland was, viel het me op. Ik vond en vind het motief  mooi en kocht een armband en een bijpassende ring. (Die zijn bij onze dochter terecht gekomen dus ik kan ze niet laten zien) 

Waarom nu dit verhaal? Dat zit zo:
Tijdens de jaaropleiding kunstgeschiedenis was er ook uitgebreid aandacht voor de Grieken en dus ook voor de Geometische Periode, de periode van deze versiering. 

'Nou',  zei de docent, 'deze rand zie je tegenwoordig ook op een koffiekopje van twee euro van de Xenos'. 


Dat vond ik leuk. Ik ben na afloop van die les niet naar die winkel gerend hoor, maar ik nam me wel voor om er eens op te letten. 


En ja dus, je ziet het motief echt volop. Nog steeds! 



18 opmerkingen:

Judy zei

Ja zeg, wat grappig, dat je die meanders overal zag! Het is inderdaad een bekend motief.

izerina zei

De vorm vond ik altijd al mooi. Nooit geweten ,waar die vandaan kwam

Sjoerd zei

Nooit geweten waar het vandaan kwam, ook nooit naar gezocht. Dus toch weer wat geleerd vandaag.

sjannesblog.com zei

Wat leuk, dat je dan opeens weet, waar zo'n bekend motief vandaan komt.

Emie zei

Nu gaan al jouw lezers voortaan op zoek naar de meander! Of in elk geval herkennen ze deze.

Charlie zei

Wat een interessant verhaal weer! Toevallig legde ik onlangs bij Wordfeud : meandere !

Kitty zei

Nou was ik toevallig van plan vanochtend naar de Xenos te gaan, hahaha. Maar met dit weer stap ik toch maar niet op de fiets... Nu je dit weet gaat elk meandermotiefje je natuurlijk gelijk opvallen.
Het is een hele bekende inderdaad. Ik kende het werkwoord wel, als kronkelen van een beekje of rivier.

Jeanette Renting zei

Hier in Zwolle hebben we een school die zo heet: Het Meander, school voor VMBO, Havo en Atheneum. 2 van onze 4 kinderen hebben er les gehad.

nicole orriens zei

Ik herinner me de meander test tijdens mijn stage in een verpleeghuis. Het was één van de taken die mensen die mogelijk dementie hadden moesten doen. Ik vond het altijd weer onthutsend om te zien hoe moeilijk zo'n meander tekenen dan was.

roentare zei

Who would know these symbols turn out to be art

In de weer zei

Gisteren ongeveer zo’n randje op het borduurwerk van Mieke.

Janny zei

Heel bekend patroon inderdaad, ook voor borduren en stencils.

Jolande zei

Je ziet dit patroon inderdaad heel vaak.

miekequilt zei

Een mooi patroon hè. Ik heb het inderdaad ( bijna) geborduurd. Leuk dat zoveel mensen dat zagen.

Nietzomaarzooo zei

Tijdloos patroon dus. Leuke voorbeelden ook.

Marthy zei

Het is een mooi patroon en inderdaad, eigenlijk heel bekend.

Josephine zei

Dit is echt een tijdloos motief/patroon, leuk de voorbeelden die je laat zien.
Heb er zelf ooit lang geleden eens een rand aan de onderkant van een wijde
rok mee versiert.

Ferrara zei

Leuk thema. Wie zijn/ogen gebruikt ziet veel.