Totaal aantal pageviews

zaterdag 20 januari 2024

Vanwege de Lutmastraat

 Wel eens gehoord van Johannes Lutma? 

Ik wel, maar alleen omdat ik ooit een solliciteerde op een baan in Amsterdam en dat moest in de Lutmastraat. Daar zat toen een afdeling onderwijs. Ik kwam op het laatste nippertje aan, want ik kon het niet vinden. Dat nippertje is helemaal niks voor mij. 

Maar ik werd aangenomen en heb enige tijd in Amsterdam gewerkt. Verder wist ik niets van Lutma.


In het Rijksmuseum liep ik laatst langs het eerste portret. Lutma geschilderd door Adriaensz Backer.  In 1638. 
Je ziet Lutma ook op het tweede portret, dat is van Rembrandt. Hij was toen veel ouder, tweeënzeventig. 
(Dat tweede  portret hing er niet hoor, ik vond het leuk dat ik het later al googelend ontdekte). 

Enfin, een zilversmid dus, die Lutma,  afgebeeld met zijn gereedschap in de hand.   
En omdat het Rijksmuseum recent twee zoutvaten heeft aangekocht, keek ik naar iets waar ik normaal nooit naar kijk: zilverwerk.  

Eigenlijk keek ik dus vanwege de Lutmastraat.


Mooi hè. Zout was aan het begin van de 17e eeuw nog best bijzonder en diende dus mooi gepresenteerd te worden.

18 opmerkingen:

Judy zei

Leuk om met hem kennis te maken, ik kende hem niet.

conny's quilts en creaties zei

Altijd leuk om te lezen hoe je aan een onderwerp komt voor je blog en er dan weer van alles over uitzoekt. Het blijft leuk om dat te lezen.

Kitty zei

Leuk om te weten. Ik vraag me ook wel eens af waar straatnamen vandaan komen, en zoek het dan op.

Annelies zei

Die ken ik, de Lutmastraat, daar heb ik in 1972 nog een opleiding gevolgd. Annelies

roentare zei

That silvery candle stand is looking spectacular!

Charlie zei

Het portret van Rembrandt is zo imponerend van schoonheid, zoals ik vaak voel bij hem! Lutma moet wel een heel beroemde zilversmid zijn geweest als er een straat is vernoemd naar hem.

Nietzomaarzooo zei

Ken de straatnaam wel, maar niet de naamgever. Interessant verhaal.

Janny zei

Mooi verhaal en het zilverwerk is werkelijk prachtig.

sjannesblog.com zei

Zo kom je van het een in het ander, interessant.

Ferrara zei

Interessant weer. Zie ik het goed staat het bewuste zilverwerk ook op het schilderij?

Iris Flavia zei

Yes, my Dad always said, better ten minutes early than 5 minutes late!
He was, my brother is, a goldsmith. I don´t like the color of gold so for my 30th Birthday Dad presented me with a ring in white-gold, looks like silver :-)
And yes, just some Sundays ago the fairy tale about salt was on!

miekequilt zei

Nog nooit van deze man gehoord, dus ook niet van de straat. Maar gelukkig hebben we jou om er een interessant verhaal van te maken. Dat zoutvaatje is werkelijk prachtig. Wat een luxe om dat op tafel te hebben gehad.

Jolande zei

Die naam deed heel erg vaag een belletje rinkelen, maar ik kon met de beste wil van de wereld niet bedenken waar ik die van kende.
Tot ik aan het eind van jouw blogje kwam: een zilversmid, toen wist ik het, ik ben ooit begonnen aan een opleiding voor zilversmid en bij de geschiedenislessen kwam die naam voor.

Marthy zei

Weer wat geleerd.

Sjoerd zei

Nooit van die man gehoord, maar ik hoef gelukkig niet iedereen te kennen. Bijzondere mensen vind ik hier...

Josephine zei

Heb ook nog nooit van deze man gehoord, mooi om kennis te maken met deze
zilversmid Johannes Lutma. Zo zie je maar weer door jou verhaal heb ik
weer iets geleerd.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Een prachtig stukje zilverwerk!

mrs H. te B. zei

Ik ken de lutmastraat, leuk om nu te weten naar wie die is vernoemd.