Totaal aantal pageviews

zondag 6 oktober 2024

Jikkemien

 

Nou had ik het gisteren over opruimen, maar ja... er komen ook weer dingen bij. In mijn geval boeken. Geen nieuwe, dat niet, maar toch!

Over Jikkemien ging het hier al eens eerder. 
Jikkemien is een meisjesnaam (vooral Zeeuws denk ik) en een Jikkemien of Jikkemiene is een bolus (zeker Zeeuws denk ik). 
En laat ik nou op een boekenmarkt, in een kerk in Edam nota bene, een boek vinden met deze titel. 
Het onderste deel van de voorkant vind ik trouwens echt briljant. Zie je de Zeeuwse vlag? 

Ik keek er even in en zag een paar zinnen in dialect. 
Walchers dacht ik. 
En om die reden kocht ik het boek. 
Een euro betaald en die was dan ook nog voor het behoud van de prachtige kerk.

Thuis gekomen begon ik meteen te lezen. 
Het boek is verschenen in 1941 en ik moet tot de conclusie komen dat het niet te doen is. Het is echt een streekroman en daar ben ik niet van en erg langdradig. 

Ik ga het ook niet uitlezen alleen voor de Zeeuwse zinnetjes. Maar ik heb wel,  al bladerend,  veel van die zinnetjes gelezen en er van genoten. 'Buure m'n katte' snikte Leune.  Wat is 't er mee je katte. Weg, een êelen dag weg. Ei jie overal gezocht en is z'n nergens? Ik ebbe vee zurgen over julder.   Enz. 
Die Leune heet trouwens van d'r achternaam Schietekatte. Leune Schietekatte. Ook dat is heel erg Zeeuws. 

Er was nog een grote verrassing. In het boek staan superleuke illustraties, zoals deze. Dat zie je meteen,  dat is Veere. 


De tekenares,  Jemmy van Hoboken,  woonde en werkte een tijd in Veere. Ik las dat zij nog les heeft gehad van Han van Meegeren. 



Die gekleurde illustraties zijn pagina-groot. Ik vind ze zo mooi. Ik raak helemaal vertederd. 
Nu nog bepalen of ik ze ga inlijsten en zo ja hoe dan. 




7 opmerkingen:

Sjoerd zei

Een mooie vondst. Zonde dat zoiets in het oud papier belandt...

Marieke zei

Zeker mooie en lieve prenten.

Mevrouw W. zei

Wel grappig om dit boek dan in Edam tegen te komen.
Het woord jikkemien heb ik op jouw blog leren kennen, want ik geloof niet dat het bij ons gebruikt wordt. Ik had het in elk geval nooit eerder gehoord.

conny's quilts en creaties zei

Alleen om de afbeeldingen al een juweeltje dit boek.

Judy zei

Die illustraties, prachtig! Ja, inlijsten, absoluut!

Kitty zei

Nou voor zulke zinnetjes zou ik het boek alleen al gekocht hebben, leuk dat dialect. Die gekleurde platen zijn echt prachtig!

Emie zei

Wat een vondst! Ja, zeker inlijsten, zeg ik ook.