Totaal aantal pageviews

zondag 27 oktober 2024

Portrait(s)

 Als we in London zijn, bezoeken we altijd de National Portrait Gallery. Vlakbij Trafalgar Square, waar we ook altijd even 'moeten' zijn. Die Gallery is sowieso heel mooi, maar vooral als er de tentoonstelling is van de Portrait Award. We hebben al vaak geluk gehad, dat we nét in London waren en dus konden kijken. 
Het is een wedstrijd. Er worden vijftig werken geselecteerd uit ong.1600 inzendingen. En wat je dan ziet is van een zeer hoog niveau. 

Peter Davis, Stereo (diptych), 2023

Dit werk van Peter Davis is een dubbelportret en dat zag ik pas toen ik echt heel goed ging kijken. 
Gelukkig nog vóór iemand naast me vroeg wat ik er van vond en wat me meer aansprak,  de donkere of lichtgekleurde versie van deze vrouw. 
Ik zei dat ik het prachtig vond en dat ik zou kiezen voor de donkere. 
Bleek het de kunstenaar himself te zijn die dat vroeg. Peter Davis dus. Hij gaat af en toe eens naar zijn werk kijken en vraagt naar de mening van de bezoekers


Hoe geweldig moet het voor een kunstenaar zijn als je gekozen wordt om je ingezonden werk daar te tonen. Zo ontzettend veel mensen die het dan gaan zien. Want ook dit museum is gratis en daar maken heel veel mensen gebruik van. Ik heb het nog nooit niet druk meegemaakt. Leuk zo'n ontmoeting. 

Antony Williams: Jacqueline with still life. 2020

Dit werk kreeg de eerste prijs. En hierna laat ik ook de tweede en derde prijs zien. 

Isabella Watling: Zizi, 2023

Catherine Chambers: Lying, 2020

Als je alles gezien hebt en de zaal verlaat, kun je op je eigen favoriet stemmen. Degene met de meeste stemmen van het publiek krijgt ook een prijs. Dit was mijn keuze: 

Sasha Sokolova: The last Portrait, 2020

Sokolova portretteerde haar grootvader, een veteraan uit de tweede wereldoorlog. Hij stierf toen het schilderij nog niet helemaal klaar was. 

10 opmerkingen:

anja zei

Zijn dit allemaal schilderijen of ook foto’s?

Judy zei

Wat leuk om de kunstenaar te ontmoeten!

Karel zei

mogge Bertiebo
ja die veteraan had ook mijn stem gekregen

Bertiebo zei

Schilderijen!

Ria A.-S. zei

Goedemorgen, Betty,
2 Kunstwerken maken veel bij mij los: "Jacqueline with still life" en "The last portrait".
Het eerste, omdat er ineens dingen in mij opkwamen die me aan mijn leven lieten denken.
Het tweede, de ruimte en inrichting om de vader heen, maar vooral de houding en de blik van de vader.
Dank, dat ik het mocht zien.

Charlie zei

Jij maakt toch wel vaak heel bijzondere dingen mee : nu deze ontmoeting met de kunstenaar! En wat leuk dat hij de mensen ook aanspreekt. Het ene portret is nog mooier dan het andere , maar het meest menselijke vind ik het laatste portret van de grootvader in zijn keuken met op de achtergrond die lichtinval! En dat de mensen daar allemaal gratis van kunnen genieten!

Anoniem zei

Ik vind dat dubbelportret van Peter Davis heel er mooi.

Kitty zei

Stuk voor stuk hele mooie portretten. De winnaar zou eerlijk gezegd niet mijn keuze zijn, eerder het dubbelportret van Peter Davis. Wat een cadeautje dat je hem mocht ontmoeten!

Emie zei

Wat bijzonder om de kunstenaar te ontmoeten. Laat je ons nog weten wie de publieksprijs heeft gewonnen?

Iris Flavia zei

A free museum? And interesting on top!