Totaal aantal pageviews

vrijdag 11 oktober 2024

Een experiment

Het kwam door eens stukje van Sander Donkers in de Volkskrant. 
Een stukje over ChatGPT, over het energieverbruik van AI,  over scholieren die werkstukken niet zelf maken enz. 
En over het feit dat hij, Sander Donkers, gewoon kan blijven vragen: 'Zeg ChatGPT,  doe mij eens een column in de stijl van Sander Donkers,  want de echte heeft een kater'. 

Ik had nog nooit iets met ChatGPT gedaan, wist amper hoe dat moest, maar ik dacht dat ga ik eens proberen. 
Het bleek heel makkelijk te zijn. 
Ik maakte een account en zei tegen ChatGPT:
Schrijf een column in de stijl van Bertiebo over Matthew Wong en zijn tentoonstelling in het van Goghmuseum. 
Dat was het enige, verdere aanwijzingen of wensen gaf ik niet en het blogje dat ik gisteren hier plaatste  was het resultaat. 
Binnen een minuut was het er. Zonder foto's, die heb ik er zelf tussen gezet. 
Maar verder echt helemaal letterlijk van ChatGPT.

Ik was stomverbaasd, want mijn gevoel over die tentoonstelling was wel zo ongeveer zoals het beschreven werd. Ongeveer hoor, want mooier gezegd dan ik het ooit zou kunnen. 
Hoe is het mogelijk? 
Enfin, bij wijze van experiment plaatste ik het ChatGPT blogje hier. Met de bedoeling om het de volgende dag te melden, dat wel. 

Hahaha, de lezers vonden het ook mooi, want er kwamen aardig wat positieve reacties, complimenten, vooral over de manier waarop 'ik' het stukje had geschreven.  
Mijn eerste conclusie: Dat is eigenlijk doodeng. Wat van wat je leest is nog echt?
Verder: Ik kan wel ophouden met mijn blogjes.
En mijn derde conclusie: Sorry, ik zal het nooit meer doen. Echt nooit meer. 

Tenslotte: 
Dit was een experimentje. 
Dat had ik er natuurlijk bij kunnen vertellen gisteren, maar dan hadden jullie anders gereageerd en dat wilde ik nou juist niet. 
Maar... alle 4983 posts (echt waar !!!) hiervoor schreef ik zelf. En alle 4983 posts hierna zal ik ook zelf maken. Hopelijk. 
Ophouden met mijn blogjes doe ik niet. Natuurlijk niet, ik vind het veel te leuk. 
En mijn eigen blogs over Matthew Wong volgen dus nog.

9 opmerkingen:

Nietzomaarzooo zei

Wat geeft je blog dan iets eigens? Als zulke software al jouw ritme en manier van schrijven herkent en imiteert. Heel eng.

Sjoerd zei

Haha, je zou er bang voor worden. Maar je hebt gelijk, je kunt er heel veel mee. Leuk dat je het eens geprobeerd hebt.

KnutzEls zei

Mij maakt het bang. Wat is echt en wat is fake?

Marieke zei

Wel goed dat je het geprobeerd hebt en met ons deelt.

Karel zei

mogge Bertiebo
ja je zou er bijna bang van worden hé , geen krant of tijdschrift meer lezen , geen nieuws meer kijken en wat al niet meer , nou ik ga lekker m'n eigen gangetje hoor

geniet de dag
https://fietszwerver.wordpress.com/

Anoniem zei

Grrrrrrrrrrrr

Judy zei

Ja, en de tekst die geproduceerd wordt schijnt steeds beter te worden. Toch vond ik dat je in je vorige blogje nogal bloemrijke taal gebruikte, wat ik een beetje overdreven vond. Ik vond het dus niet jouw stijl. Maar ja, had het niet herkend als chatgpt.

In de weer zei

Net wat je zegt, best eng dat je niet meer weet wat echt is en nep. Blijven we maar bij jou lezen, weten nu dat jij het altijd ECHT blijft doen.

Bertiebo zei

Dat is goed, Judy. Onze dochter zag het ook, hoewel ik haar te weinig tijd gaf.