Totaal aantal pageviews

dinsdag 15 oktober 2024

Lee

 Ergens in 2016, maakte ik een blogje over een bezoek aan de Fundatie in Zwolle waar ik een heel bijzondere foto zag. De oorlogsfotografe Lee Miller in het bad van Hitler. 


Dit schreef ik er toen over: 

Het is een foto gemaakt in 1945. Om precies te zijn 1 april 1945. Je ziet de Amerikaanse oorlogsfotografe Lee Miller en zij neemt een bad. In de badkamer van Hitler. Die toekijkt vanaf zijn portret. De dag ervoor hadden Amerikaanse troepen Dachau bevrijd en de gruwelijkheden daar waren door Miller vastgelegd. De modder op Hitlers witte badmat komt van haar laarzen en dus rechtstreeks uit Dachau. De foto is gemaakt door David Scherman. Later op die dag pleegde Hitler zelfmoord.

En nu dan een film over die oorlogsfotografe: Lee. Met een schitterende hoofdrol van Kate Winslet. 

Het verhaal (waar gebeurd): 

Lee Miller was aanvankelijk model, leidde een vrolijk en succesvol leven met bekende kunstenaars. 
Toch werd ze oorlogsfotograaf. 
Voor het blad Vogue ging ze de oorlog in Europa vastleggen. De tweede Wereldoorlog wel te verstaan.
Haar foto's zijn tot op de dag van vandaag uniek en heel bijzonder.  
Lee fotografeerde samen met een andere Amerikaanse fotograaf David Scherman. Gespeeld door Andy Samberg. 
Ze fotografeerde aan het front, ze zag  de verschrikkingen in Dachau en Buchenwald. 
Vaak gericht en waarschijnlijk meer dan andere fotografen deden, op vrouwen. 
Dat laatste had ook te maken met een trauma uit haar eigen jeugd.
Lee heeft een zoon, Antony Penrose en hun verhouding is niet goed. Een interview tussen moeder en zoon maakt Antony duidelijk hoe zijn moeder geworden is zoals ze is. 

(Dat interview was in de film een mooie vorm om dingen te verklaren en duidelijk te maken. In werkelijkheid ontdekte de zoon pas na de dood van zijn moeder haar foto's)

Ik vond het een prachtige en ontroerende film. Een abslolute aanrader. 


11 opmerkingen:

Nietzomaarzooo zei

Dat lijkt me ook. Ga mijn best doen deze film te gaan zien. Dank voor de tip.

Marieke zei

Bedankt voor de tip.

Judy zei

Wat een verhaal, hoop hem ook te zien, deze film.

Sjoerd zei

Ik ga er in ieder geval op letten. lijkt me een echte aanrader.

Kitty zei

Wat een boeiend verhaal.

miekequilt zei

Wat een verhaal. Ik zal niet naar de film gaan, maar ik snap dat zo'n leven verfilmd wordt. Triest voor de zoon.

Jeanne zei

Een boeiend verhaal, maar denk niet dat ik zal gaan, áls hij al in de buurt vertoond wordt….

Karel zei

mogge Bertiebo
een goed verhaal , hoewel ook in en in triest

geniet de dag
https://fietszwerver.wordpress.com/

Anoniem zei

Ik zag hem zaterdag. Heel indrukwekkend en wat speelt ze goed! Puf, die Engelsen die de foto's niet wilden publiceren omdat het de rust zou verstoren...

roentare zei

that is a powerful image

s.c zei

Denk dat ik deze ook maar ga bezoeken. Wat een vrouw.