Totaal aantal pageviews

woensdag 27 april 2016

Koningsdag

Toen ik vanmorgen wakker werd en hoorde dat mijn man ook wakker was vroeg ik wat hij er van zou vinden om vandaag lekker thuis te blijven en te tutten. 'Jaaaa', zei hij en klonk bepaald opgelucht.
We waren al een paar dagen aan het bedenken wat we zouden doen. Naar Odin in Den Haag en daar rommelmarkten, met Anna en haar moeder naar het Vondelpark, gewoon struinen in ons eigen Hoorn.
Maar het is koud, ik was gisteren al met dochter naar de rommelmarkt in Alkmaar en was daar door en door koud geworden. Kortom, de beslissing is gevallen. We blijven lekker thuis.
Misschien steken we de vlag uit, al is onze vlaggenstokhouder bij lange na niet zo mooi als deze, die ik in de Jordaan zag.

Misschien kijken we een beetje tv om te zien hoe de koningin gekleed is.
En misschien gaan we toch nog even op stap. Niets veranderlijker dan de mens,  lees Bertie en Frits.

Maar éen ding is zeker. We eten beslist een tompouce.


Wanneer is dat gebruik eigenlijk ontstaan? Toen ik een kind was had je dat nog niet. Wij kochten een balletje aan zo'n eleastiekje en bekeken een optocht of zo.  

Fotootje gepikt van Jeugdsentimentennet.
Dat balletje, daar verheugde ik me ieder jaar op. Waarom weet ik niet , je gooide het weg en het kwam weer terug. Je stuiterde er mee en dat was het. Gek eigenlijk.
Even terug nog naar de tompouce.  Daarnet las ik hoe je zo'n ding eet. Niet dat ik daar tot nu toe problemen mee had hoor. Maar dit is de manier:


Heb je je ooit afgevraagd waar de naam ‘tompouce’ vandaan komt? Ik eigenlijk niet.
Maar ik weet nu dat de dwerg Charles Sherwood Stratton de inspiratie vormde voor dit zoete gebakje. Charles was 63,5 cm lang en trad in een circus op onder de naam General Tom Thumb. In 1844 en 1845 reisde het circus door Europa. Ook Nederland werd bezocht. Het verhaal gaat dat een Amsterdamse bakker geïnspireerd raakte door de dwerg en een gebakje naar hem vernoemde: de tompouce, de Franse benaming voor Klein Duimpje.
(Deze info komt uit de Nieuwsbrief van Margriet)

17 opmerkingen:

Inge zei

Op de radio regent het afzeggingen, zonde hè, zulk slecht weer.

KnutzEls zei

Jammer voor al die mensen die op de rommelmarkt zitten, maar ook wij blijven lekker thuis achter de buis 😁

Kitty zei

Ahhhh, dat balletje. Dat was hè-le-maal achterin een klemmend laatje gerold bij mij. Dat laatje is door jou weer open gegaan :)

Wieneke zei

Als bakkersdochter haal ik mijn neus op voor wat momenteel als tompouce over de toonbank gaat. Dat lijkt nergens meer op. Dit gebak hoort gemaakt met verse gele banketbakkersroom en niet met die zachte überzoete kwarkachtige bleke smurrie die ze nu tussen het bladerdeeg stoppen. Het bladerdeeg moet knapperig zijn. Eigenlijk is een tompouce alleen maar lekker als hij krakend vers is. De rommel die ze nu verkopen moet minstens 3 dagen goed blijven. Dat gaat gewoon met een échte tompouce.

Willy zei

De oranje-tompoucen zijn net in huis gehaald. In Zweden heten ze trouwens Napoleonsbakelse, die variant vindt ik ook smakelijker. Het begint hier net te regenen, dus wij nestelen ons maar voor de tv. Fijne dag!

Anita Willems zei

Die vlaggenstikhouder is geweldig! Mocht ik ergens eentje te koop zien, zou het maar zo kunnen dat ik er een koop.
Ik moet de vlag nog uithangen, bedenk ik me nu.
Het weer nodigt inderdaad niet uit om er op uit te gaan.
Wij gaan nog wel even naar de lokale vrijmarkt.
Dat van die tompouce wist ik niet, wat een leuk weetje.
Fijne dag gewenst, wat jullie ook gaan doen.

Jolande zei

Ik eet ook elk jaar een tompouce, op de bank achter de tv, want daar vier ik Koningsdag (Koninginnedag) sinds we hier wonen:-)
Dit jaar heb ik voor de allereerste keer een oranje!!! tompouce, dankzij AH Leuven.
Ik wens iedereen een hele fijne Koningsdag.

Onliemie zei


Zo de Belg heeft weer wat geleerd van de "Hollandse gewoontes"... Ik weet nu hoe ik netjes een "millefeuille" kan eten want die naam gebruiken wij vaker. :-)
Dat balletje ken ik ook... was gewoon een speeltje bij ons... waarom was dat bij jullie zo speciaal voor Koninginnendag?
Geniet van het feest ook al is het vanuit je zetel! Als het een troost mag wezen... in België is het al even slecht weer.

Ageeth Mooij zei

Super, dat filmpje. Ga ik vanmiddag in de praktijk brengen.
Onze supermarkt had vanochtend ladingen roze tompoucen met 50% korting, verkeerde levering :-)
Wij hebben vanochtend in onze kas gewerkt. En ik ga straks met de jongens naar de kermis, dat vind ik dan minder ;-)

Mijn Kleurenpalet zei

Vanochtend naar Leeuwarden geweest, samen met man geocaching. Het was wel koud, winterjas maar weer aan. Maar er kwam toch steeds meer publiek op de koopjes af. En dat touwtje herinner ik me wel van vroeger.

miekequilt zei

Hier op Texel de hele dag zon. Net het eerste buitje gehad. Jammer dat door de voorspellingen veel mensen thuisbleven en de vrijmarkt daardoor klein was. Maar wij hebben weer leuke dingen kunnen kopen.

Het lieve leven... zei

Vroeger hadden wij thuis ook geen tompouche en ook geen vrijmarkt. Wel de kermis en een dagje vrij ;) Nu smul ik van een oranje tompouche, ik koop ze hier bij de bakker...die vind ik het lekkerst. De eenvoudige hé...ze hadden ook luxe oranje tompouchen...dan zit er nog een laagje slagroom bij en een extra laagje bladerdeeg. Ook lekker :p Lieve groet Petra

Tartelette Maison zei

Oh dat van die dwerg en de tompouce wist ik niet. Leuk! Maar wat betekent ' we gaan tutten'? 😁

Pippa's Hus zei

Ook wij aten een tompouche en gingen wel naar een vrijmarkt en keken uiteraard ook nog even tv! XX Esther

Alet Venhuizen zei

Grappig filmpje. Zo heb ik nog nooit iemand een tompouce zien eten. Ik eet toch echt eerst het bovenste koekje met de handen, daarna de pudding en als laatste het onderste koekje. Ik krijg wel zin in ééntje maar helaas hebben wij die hier in Noord Frankrijk niet!

In de weer zei

Thuis zijn is ook heerlijk. Vandaag voor het eerst naar de markt geweest ( op Koningsdag dan hè ) was nooit op een Koninginnenmarkt want dan ben ik zelf jarig. Gelukkig scheen hier de zon en kwam de regen pas toen we weer thuis waren. Klein beetje geluk moet je hebben, toch ?

Ferrara zei

De firma Ferrara besloot ook achter de voordeur te blijven. Zelfs de vlag bleef opgerold vanwege de wind. Had geen zin het ding uit de voortuin te vissen. Vandaag een onverwachte tompouce-ervaring.