Totaal aantal pageviews

dinsdag 19 april 2016

Wonen in de Amsterdamse School

Zondagmorgen, negen uur: Museumtijd.
Wat was het nog heerlijk rustig in vergelijking met een paar uur later. Vooral bij het van Goghmuseum stonden lange, lange wachtrijen.
Maar wij hadden daar geen last van, we gingen naar het Stedelijk. Naar de tentoonstelling die hierboven staat aangekondigd.
De Amsterdamse School, maar dan niet de architectuur van de stroming (waar ik ook erg van houd), maar allerlei gebruiksvoorwerpen, versieringen en meubilair. Uit de periode 1910 - 1930: de roaring twenties. expressionisme, art déco.
En oh wat was het mooi om te zien.
Zal ik maar gewoon eens beginnen met een stoel te laten zien uit die periode? Een stoel die wat mij betreft morgen bij ons in de kamer zou mogen staan:

Of wat dacht je van de lampen?

Er waren stoffen en tapijten en tafels en servetringen. Sieraden en posters. Kortom het leven in die jaren, kleurrijk. Toegepaste kunst. Echt erg mooi vind ik.
Ik denk niet dat het voor iedereen in die periode was weggelegd trouwens. Wel heb ik het idee dat het misschien wat meer op vrouwen was gericht.

Typografisch vind ik het ook zo mooi
Er was echt heel veel te zien en ik maakte gigantisch veel foto's.
Maar ik kan het toch nooit zo overbrengen, dus zoals zo vaak: ga zelf maar kijken. Zeer de moeite waard en je hebt alle tijd want nog tot eind augustus.
Er waren toen wij er waren trouwens allerlei superleuke aktiviteiten, maar ik weet niet of dat altijd zo is.
Zo kon je een dans leren uit die tijd,de  Lindy Hop of je kon op de foto in zo'n interieur. Er waren rondleidingen en audiotours, maar het leukst vond ik dat kinderen met een bouwplaat een klok in elkaar konden zetten en die versieren op de Amsterdamse School Manier.


Nou de kinderen die déze klokken maakten hebben hun ogen echt goed de kost gegeven

Wat is er veel veranderd in musea hè.
Ik ben zelf altijd al een museummens (kind) geweest. Maar het moest wel altijd stil zijn en nu: niks stil. Ik zag heel veel kinderen en die hadden het ook erg naar hun zin. 
Kijken en bewonderen (of niet)  en leren.




8 opmerkingen:

Onliemie zei

Heel erg mooi en de klokken van de kinderen waren inderdaad fantastisch! Geweldig om zo musea en kunst aantrekkelijk te maken voor de jeugd.

Jeanette Renting zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Crafts 'n' Skills zei

Wat leuk om te zien zeg. Ik heb eerlijk gezegd helemaal niets met deze periode, maar om het zo in een museum eens te bekijken.. Wie weet ;o)

Lot zei

Ik vind de typografie ook zo mooi.

Marloeskreatief zei

Vind het altijd zi fijn dat jij me op de hoogte houd 'ben er ook best gek op museas maar niet te vaak en zeker niet als het druk is,dus dank je wel weer

Marthy zei

Ik hou erg van de Amsterdamse School, zowel de architectuur als de meubels en gebruiksvoorwerpen. Het is gek, maar mijn oog valt er ook altijd op, ik herken het. Ik ben blij met het ovale tafeltje wat ik heb uit die periode. Jammer dat ik in Frankrijk zit, anders ging ik beslist kijken. Dank je wel voor je foto's, heb ik toch een indruk.

Bertiebo zei

Weer is er een reactie weggehaald. Van Jeannette. Sorry, Jeanette, ik deed het niet en ik vind het ontzettend vervelend. Het is al veel vaker gebeurd en ik weet niet hoe het kan.

Alet Venhuizen zei

Sommige museau doen echt leuke dingen om het voor kinderen aantrekkelijk te maken.
Echt leuk om te zien dat ze op die manier echt hun interesse kunnen wekken en dat ze plezier kunnen hebben tijdens een museum bezoek.