Totaal aantal pageviews

woensdag 17 januari 2018

Tesselschade, Arbeid Adelt

Die tentoonstelling over Maria Tesselschade, laatst in Alkmaar,  heeft ook mijn belangstelling aangewakkerd voor 'Tesselschade Arbeid Adelt'.
Dat is die club vrouwen die van die beeldige smockjurkjes maakt en allerhande ander  geborduurd en genaaid en gebreid spul. Kortom een club waarvan de leden handwerken op hoog niveau.
Die spullen worden dan verkocht  en de inkomsten zijn voor vrouwen die dat nodig hebben.

Ik loop er wel eens langs en ik ga ook wel eens even binnen kijken.  In Amsterdam zitten ze op een prachtige locatie op het Leidseplein. Maar ze zitten ook in andere steden hoor.


Deze organisatie bestaat al sinds 1871 toen vrouwen nog bijna niet zelfstandig konden leven; toen ze nog niet in hun onderhoud konden voorzien.
Het begon als vrouwenvereniging, opgericht door Betsy Perk onder de naam Arbeid Adelt.
Maar vrouwen die hun naam bij de werkstukken wilden hebben richtten toen Tesselschade op . En die twee verenigingen gingen later weer samen.
Er is ook een prijs:  de Maria Tesselschadeprijs . Die wordt om de vijf jaar uitgereikt aan vrouwen die ondanks moeilijke omstandigheden, zich ontwikkelden en economische onafhankelijkheid bereikten, of dat voor anderen mogelijk maakten. Ik stel me zo voor dat Maria Tesselschade het fantastisch gevonden zou hebben.
Enfin, wat ze in de winkel verkopen is prachtig (en duur)  handwerk. Ik heb er nog nooit iets gekocht, ik ben wat kinderkleding betreft meer van ons aller Hema. En een bridgekleedje hoef ik ook al niet.
Maar toch is het bijzonder, zo'n organisatie en ze doen nog steeds heel goed werk.




8 opmerkingen:

Onliemie zei

Die "organisatie" kende ik niet. Is wel leuk maar het zal inderdaad wel duur zijn. Allemaal handwerk. Het nadeel wat mij betreft is dan dat ik steeds denk : "ik maak het zelf"! Zo komt die organisatie dan natuurlijk geen stap verder met geld inzamelen.

Het lieve leven... zei

ja hier in Den Haag is ook een winkel, prachtig handwerk zie je daar inderdaad.

Emie zei

Dus als ik ooit weer ga smocken sluit ik me aan bij de Haagse vestiging...

Jeanette Renting zei

In Haarlem ken ik de winkel, ik keek er regelmatig toen ik nog in Haarlem werkte (en in Heemstede woonde).
Die geborduurde lap met de openingstijden, te mooi toch.

Sjoerd zei

Nooit van gehoord, maar dat wil niet zeggen dat ze geen goed werk doen. Net even op internet gekeken en zag dat er ook in zuid Limburg een vestiging is (Maastricht).

Marthy zei

Ik had er ook nooit van gehoord, weer wat geleerd. Ik heb in Frankrijk een buurvrouw die ook zo mooi kan borduren. Als Mart weer eens een klusje voor haar heeft gedaan maakt ze weer wat voor mij, bijvoorbeeld een klein handdoekje met 'bain' erop. Ben ik wel blij mee.

Anoniem zei

Onze Prinsesjes hadden vroeger van die gesmokte jurkjes aan. En als ik me niet vergis kwamen die ook bij Arbeid Adelt vandaan.

Villa Zeezicht zei

Ja ik ken ze wel, heel bijzonder wat ze al die jaren lang al doen en volhouden. Het principe mag misschien inmiddels wel een iets modernere twist krijgen vind ik ;o)