Totaal aantal pageviews

zondag 5 augustus 2018

Mozaïeken

The National Gallery, bezit en toont heel veel kunst. Vanaf de Middeleeuwen tot 1900 zo'n beetje. Ik ben er vaak geweest, the Gallery ligt aan Trafalgar Square, dus als we daar toch zijn...
Maar nu had ik gelezen dat er bijzondere mozaïeken te vinden zijn Op de grond, in de centrale hal.zijn die mozaïeken. Ik ben er vaak over gelopen dus, zonder er aandacht aan te besteden. Maar nu hebben we dat wel gedaan. En dat was beslist de moeite waard.

Op een gegeven moment nadat ik een heleboel mozaïeken had bekeken, kon ik er eentje, waar ik over had gelezen, niet vinden. En dat leek me nou juist de leukste.
Dan maar even vragen.
De baliemedewerker verwees me naar een collega,  die het ook niet wist en ik had het al bijna opgegeven, toen de eerste baliemedewerker aan kwam rennen met een klein boekje in zijn hand, waarin een plattegrond stond met alle mozaïeken. Gevonden.
Ook weer zo aardig en behulpzaam. De man vond het zelf vond het trouwens  ook leuk, hem was het ook nog nooit eerder opgevallen.
Die ene, die ik niet kon vinden,  dat was deze:

De maker van al dat fraais, de Rus Boris Anrep, drijft hier een beetje de spot met zichzelf door zijn eigen tombe te mozaïeken, compleet met hamer en sikkel en een zelfportret.
Deze valt in de categorie Modern Virtues, zoals daar zijn Wonder, Sixth Sense, Lucidity, Defiance, Open mind en meer, totaal twintig mozaieken
Dit hieronder is Defiance


Je ziet Sir Winston Churchill, staande voor de White Cliffs of Dover, terwijl hij een apocalyptisch beest verslaat, in de vorm van een swastika.
Dit is een van de vier categorieën. Allemaal de moderne tijd verbeeldend, dat is in dit geval de tijd tussen 1920 en 1950.
Een andere categorie is genaamd: the Awakening of the Muses.
Daar zien we bekende artiesten, bekend in Engeland dan, maar niet voor mij helaas.
Bacchus, Clio en Melpomena, de muze van de tragedie en dat is dan Greta Garbo. Die ken ik ook:


Elf muzen in totaal.
Nog een categorie is The Labours of Life: kunst, astronomie, mijnbouw, boeren, ontdekken, muziek enz. Twaalf mozaïeken.
En de laatste categorie is dan the Pleasures of Life. Met bijvoorbeeeld, Christmas Pudding, Cricket, Rest en deze: Speed. Twaalf mozaïeken in totaal


De mozaïeken zijn gemaakt tussen 1928 en 1952 en ze zijn allemaal betaald door privé-personen.
Boris Anrep vond het idee leuk dat mensen gewoon zouden lopen over zijn creaties. En dat gebeurt dan ook volop!


Ps: Anrep maakte ook mozaïeken in the Bank of England, maar dat wist ik niet toe we daar waren.  Nou ja, ze lieten me er toch niet in.



7 opmerkingen:

Sjoerd zei

Mooi die mozaïeken, volgens lopen daar de meeste mensen gewoon overheen zonder erop te letten, maar het zijn kunstwerken op zich. Mooi...

sjannesblog.com zei

Wat bijzonder. Dit soort voorstellingen verwacht je niet in mozaïekvorm.

Jeanette Renting zei

Zo knap gemaakt, vooral die 'speed' vind ik leuk.

Nietzomaarzooo zei

Leuk een kunstenaar met gevoel voor humor en zelfspot. Kan me voorstellen dat je juist die afbeelding graag wilde zien. En gelukt!

Wieneke zei

Dat zit je nog behoorlijk dwars, he, dat je niet in de BoE mocht hahahaha. Maar ik begrijp nog steeds niet, waarom je dat niet mocht en je man wel.
Het zijn stuk voor stuk geweldige mozaïeken. Je hebt toch een beetje de neiging om er NIET overheen te lopen, maar dat is natuurlijk flauwekul.

miekequilt zei

Wat een mooie mozaïeken. Jullie hadden het allemaal goed voorbereid.

Anoniem zei

Ik hou van mozaïeken. Deze zijn prachtig. Vooral de laatste (vloer).