Totaal aantal pageviews

woensdag 3 februari 2016

Aftreksommen

Gisteren was ik op school. En daar zou ik met gemak een hele dag foto's kunnen maken. Echt met gemak. Ik kan natuurlijk geen foto's van kinderen maken en die hier neerzetten. Beetje jammer. Maar dan nog blijft er genoeg over.
Bijv. aftreksommen onder elkaar. Cijferen werd dat vroeger genoemd. Heel vroeger was dat, hahaha.
Maar ja, ook vandaag de dag moeten kinderen  nog steeds leren om grotere getallen van elkaar af te trekken. Ik wed dat de meesten van jullie het nog zo geleerd hebben:

Dus: 6 min 8 kan niet, eentje lenen bij de buren, de 6 wordt dan 16 en nu kun je het aftrekken. 1 min 2 kan niet, weer eentje lenen, de 1 wordt 11 enz.

Jaren en jaren zo gedaan, zo'n veertig jaar schat ik zo'n beetje.
Maar nu gaat het anders. Tenminste op mijn school en met de rekenmethode die nu gebruikt wordt.
Gisteren had ik een jongetje dat er wat moeite mee had en dat dus wat extra hulp kreeg van mij.
Ik heb hem maar niet verteld dat ik me echt heel goed moet concentreren om me niet te vergissen. Dat eerste systeem zit zo ingebakken bij mij.
Maar zo gaat het nu:


Kijk. Je doet eerst de honderdtallen. 400 min 200, dat kan en dat is 200. Dan doe je de tientallen 20 min 30. Ha, dat kan niet. Het antwoord wordt -10 (min tien). Dan 6 min 8. Dat kan ook niet. Het antwoord wordt -2 (min 2).
Bijna klaar. Nu nog 200 min 10 min 2. Dus 200-10 = 190-2= 188

Begrijpen jullie wel?

Ps: Hetzelfde is gebeurd met de staartdelingen, ook een onderdeel van cijferen. Dat moest ineens ook op een hele andere manier dan die waarmee ik het delen geleerd heb. Die nieuwe manier was beslist inzichtelijker. Bovendien, dáár heb ik les in gegeven, dus dat was een voortdurende herhaling en dat leerde ik vrij snel.
Toch: ik was nog maar net met pensioen, toen ik het gewoon weer op de ouderwetse manier deed, zoals ik het zelf als kind had geleerd! Dat ging helemaal vanzelf. Ik constateerde ineens  dat ik het weer deed zoals vroeger.

18 opmerkingen:

Onliemie zei

Volgens mij gaat ons "aftreksysteem" stukken sneller... wat een gedoe nu... je hebt gewoon twee keer werk... ik blijf bij de buren lenen! Daar dienen die toch een beetje voor! ;-)

KnutzEls zei

Dat vind ik ook. Wat een gedoe en dat nog maar bij 3 cijfers. Grote getallen, dat is dan een heel traject. Ik blijf gewoon ouderwets rekenen.

Wieneke zei

Ik snap het wel, maar het gaat echt niet sneller dan de ouderwetse methode. Ik vind veranderingen prima maar het moet wel zin hebben. Ik zie hier de zin niet van in.

Katrien zei

Oei sommen. Het was al lastig voor mij als vroege leerling en dan die tweede methode, het levert mijn inziens nog een extra som op...zou ik niet blij mee zijn geweest.

Katrien zei

'Donald' zegt; O daarom kunnen de kinderen tegenwoordig niet meer rekenen ;-)

Mapi zei

Kijk zo leer ik ook weer eens wat.
Maar doe het toch maar lekker ouderwets.

Remelkamien zei

Staartdelingen helemaal VOOR de nieuwe manier, kun je namelijk concretiseren (je kunt je er iets bij voorstellen)Mijn visie is "rekenen moet ergens over gaan" anders is het slechts goochelen met getallen.
Aftrekken op de nieuwe manier is okay voor de slimmen: men werkt namelijk met TEKORTEN (al vind ik het een sublieme manier om te werken met negatieve getallen)en dat is moeilijker voor te stellen is mijn ervaring, ben benieuwd naar jouw ervaring.
En aftrekken op de cijferende manier is ook prima uit te leggen en concreet te maken aan de hand van het tientallig stelsel, al moeten we af van het woordje "lenen" want in de wereld van de getallen wordt niet geleend, het is niet BUURMAN en BUURMAN... Ajetoh

In de weer zei

Op onze oppasdag maken we ook regelmatig, tijdens de inloop, op school rekenwerkjes met de kleinkinderen en inderdaad het is even wennen.

Marthy zei

Nou, ik ben blij dat ik nu weet waar mijn kleinkinderen mee bezig zijn maar ik blijf het lekker ouderwets doen.

Vlimbouter zei

Werken met negatieve getallen lijkt me toch niet zo evident. Geef mij maar de oude manier

Els04 zei

boeiend! merci!

Anoniem zei

jong geleerd oud gedaan

Kitty zei

Ben ik nou de enige die het op de nieuwe manier héél duidelijk vindt? :D

Bernardine zei

Bij Midi-meisje in groep 6 hier nog lekker op ouderwetse manier.
Mama ookblij ;-)

Hanneke zei

De nieuwe manier van delen is dan misschien wel wat inzichtelijker, maar kost meer tijd en vooral ook meer papier. Maar het is volgens een juf die ik laatst sprak een manier om de staartdeling inzichtelijker te maken. Dan is het een voorbereiding om dan later toch maar over te gaan op die staartdeling.
Dat inzichtelijker maken kan volgens mij ook (en beter) met kleurtjes, veel handiger. Jaren gedaan.

Bertiebo zei

Ik ben het met je eens Mien, beslist, wat de staartdelingen betreft. Dat is prima. Dat ik zelf terug ben bij de eerste manier doet daar niets aan af. En ook wat de rest beteft ben ik het met je eens. Het aftrekken op deze manier lijkt inzichtelijk, maar dat is het niet voor de niet slimmen. Ze hebben geen idee of die -10 er nou bij moet of er af en waarom. Dus is het gewoon een trucje. Slimme rekenaars heb ik op dit moment niet, dus dat weet ik niet.

Even voor de mensen die hier ook de reacties lezen: Remelkamien was de rekengoeroe op mijn oude school. En Remelka was een methode voor remediërend rekenen. Die nu helaas is afgeschaft.

Marloeskreatief zei

Pfffff ik ben al geen rekenwonder maar zo was het zeker niet gelukt denk ik

miekequilt zei

O, wat geniet ik van je blog. Ik was ook ooit juf en ga ineens jaren terug: Remelka!! Nou, ik vraag me soms af waarom alles verandert en of dat echt altijd beter is. Volgend jaar gaat kleindochter " naar school " ik ben benieuwd hoe het haar vergaat. En ik hoop af en toe even mee de klas in te mogen.