Totaal aantal pageviews

woensdag 27 september 2023

Buren

 

Kijk je hebt natuurlijk buren en Buren...Over buren zou ik een blog kunnen maken. Wat zeg ik... een boek. 
Maar dat zou een beetje een foeterverhaal worden en daar heb ik geen zin in. 

Dus ik ga het nu hebben over Buren, het stadje Buren. 
We komen er met enige regelmaat en lunchen dan in 'De Hofhouding' met een familielid. Maar dan zien we niets van het stadje. 

Nu we op de fiets vanuit Acqoy ons familielid én Buren konden bezoeken onderwierpen we het stadje aan een nader onderzoek. 

Die naam, 'De Hofhouding', dat zegt natuurlijk al wat. Namelijk dat Buren een soort van koninklijke stad is. 
En dat klopt, want Willem van Oranje trouwde er met Anna van Egmond, Gravin van Buren. 

Willem Alexander is nog steeds Graaf van Buren en gebruikte die naam lang geleden toen het nog wel eens hard vroor en hij de Elfstedentocht reed onder de naam W. A. van Buren. 


Ik vond deze groep zo schattig: Willem van Oranje met zijn eerste vrouw Anna van Buren en hun kinderen Filips Willem en Maria. 
Er was nog een dochtertje maar dat werd niet eens een jaar oud. 
Ook Anna stierf toen ze pas viijfentwintig was. Dat ging soms zo in die dagen. 
En daarna kreeg Willem nog drie vrouwen (die ik allemaal uit mijn hoofd moest leren vroeger) en nog veeel meer kinderen want dat ging ook zo in die dagen. 

Maar die Maria dus, de dochter van Willem van Oranje, zij stichtte in Buren een weeshuis. Een Koninklijk Weeshuis. De weeskinderen droegen een oranje M op hun donkere kleding.  Ik dacht dat je er in kon en dat kon ook maar het bleek nu een Marechausseemuseum te zijn en dat heeft mijn interesse niet zo. 
Gelukkig zag een vrijwilliger dat ik er niet veel aan vond en gaf ons nog een persoonlijke rondleiding o.a naar de regentenkamer met portretten van verschillende Oranjes. 


In dit pand was vroeger het St Jacobs Gasthuis gevestigd. Een instelling waar zieken werden verpleegd. Je ziet een smalle en een brede deur in de gevel. 
Het verhaal gaat dat je door de brede deur,  ondersteund of op een brancard,  naar binnen ging en door de smalle deur,  genezen en lopend of in een doodskist,  weer naar buiten ging. De deuren zijn dicht naast elkaar en dus werd er in de volksmond gezegd dat je in Buren snel het hoekje omging. 

17 opmerkingen:

Sjoerd zei

Al met al is het toch een interessant verhaal geworden.

izerina zei

Wat hoor jij toch boeiende verhalen. En was vroeger de geschiedenisles saai

Judy zei

Wat geweldig dat je een privérondleiding kreeg! Mooi verhaal!

In de weer zei

Oh, leuk ‘de hofhouding’, in een voormalige smederij.
Mooi stadje hè.

Josephine zei

Ze kijken elkaar zo liefhebbend aan maar het echte verhaal is minder lieftallig. Willem heeft Anna laten opsluiten omdat ze een minnaar had. Hij liet haar krankzinnig verklaren. Ze is eenzaam in een kerker overleden. Niet zo’n mooie geschiedenis dus.

miekequilt zei

Jaren geleden was ik in Buren. Maar ik weet er niet veel meer van. Dat van die deuren vind ik interessant, vooral als er dan weer zo'n bekend gezegde bij hoort.

Charlie zei

De uitdrukking van Anna van Buren , prachtig! En je laat ons heel erg meegenieten van de Nederlandse geschiedenis.

Bertiebo zei

Josephine: nee, de Anna van de narigheid en de kerker, dat was Anna van Saksen. Niet de Anna van dit stadje.

sjannesblog.com zei

Heerlijk zo'n stadje vol geschiedenis!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Wat leuk om te weten. Ik ben ook vaak langs Buren gereden, maar nooit in het stadje geweest. En dat "hoekje om" maakt het helemaal ;-)

Kitty zei

Mooi verhaal weer en echt een heel leuk beeld.

Elizabeth zei

Ja, dat is een prachtig stadje! Ik ben er eens met een personeelsuitje geweest...

roentare zei

The bronze statues look very real life like.

Ferrara zei

Zo leuk, ik beleef onze vakantie in augustus 2013 opnieuw. Wij kampeerden toen bij een fruitteler onder de pruimenbomen. De pontjes, fietsen in een prachtige omgeving, slot Loevestein, Leerdam en nu weer Buren. Uit dat stadje heb ik nog altijd twee wijnglazen, overgehouden van een wijnfeest/proeverij.

Marja zei

Oh ja ik herken het Ik ben toevallig pas in Nederland geweest en toen hebben we een trip naar buren en culembourg gemaakt. Wat een prachtig plaatsje is het toch

Marthy zei

Buren, wij zijn er vaak geweest. Zo'n mooi plaatsje.

Iris Flavia zei

Very interesting and bitter-sweet. Only 25 years old. So nice you found such a nice volunteer!
A bit scary with the doors.
I can happily say most neighbors here are nice. I think the dinosaurs from above have moved out :-)