Totaal aantal pageviews

zaterdag 16 september 2023

Lachen

We gingen naar Loevestein, met de boot vanuit Gorinchem. Op de terugweg stapten we nog even van de pont af in Woudrichem, daar waren we kort geleden nog geweest, maar ik vond het er mooi en toen was alles dicht. 

Als je van de pont af bent loop je in de richting van de  stadspoort. Voor ons liep een echtpaar dat ook van de boot was gekomen. Heel gewoon.
Zij liepen ook naar die poort want zo kom je in het stadje. De vrouw draaide zich om en vroeg mijn man om een foto te maken. Wat hij natuurlijk deed. 

Ze stelden zich op onder de poort,  dicht tegen elkaar aan. Mijn man zei zoiets van: nu een beetje lachen, denk maar terug aan jullie huwelijksdag, jullie zijn pas getrouwd en ik maak een hele reportage. 

Ze lachten. 

Later volgde nog een praatje. Ze waren,  zo vertelden ze, vijfentwintig jaar getrouwd. Wij eh... na even nadenken kwam het antwoord: vierenveertig jaar. 

'Dat gaan wij niet meer halen',  zei de man. 'Ik ben ongeneselijk ziek. En we doen mooie dingen als het kan en zolang het nog kan'. 

Ik zag ineens hoe wit hij was. 

'Dan wens ik u sterkte', zei mijn man. En ik zei: 'Ook voor u mevrouw'. 

Dat was het, maar vrolijk wilde het niet meer worden daar in Woudrichem. Toen we terug waren op de boot zaten zij er ook al. We knikten naar elkaar. 

Terwijl we in Gorinchem  de boot afliepen kwam zij nog even naar ons toe. 
'Dankuwel', zei ze. 'We zijn heel erg blij met de foto's. We staan er allebei lachtend op!'

24 opmerkingen:

Judy zei

Wat een kippenvel verhaal. Mooi dat ze zo nog laatste herinneringen maakten, en dat jullie foto daar een bijdrage aan was.

Sjoerd zei

Soms heb je dat wel eens, dan wordt je met je neus op de realiteit van het leven gedrukt.

sjannesblog.com zei

Confronterend zoiets, maar mooi, dat jullie hen toch een beetje konden oppeppen door de foto.

izerina zei

Zoiets neem je dan mee

Mevrouw W. zei

Dat laat je dan niet meer los en ik denk dat jullie je nog lang gaan afvragen hoe het met deze mensen zal gaan.

Charlie zei

Hoe mooi dat je met zo’ n klein gebaar een ander zo blij kan maken ! Mensen hebben elkaar nodig!

miekequilt zei

Hemeltjelief, wat een verhaal. Fijn dat deze mensen nog op pad ( kunnen) gaan samen.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Ja, om kippenvel te krijgen. Maar wat fijn dat ze nog lachend op de foto mochten.

Kitty zei

Wat een bijzondere ontmoeting weer en wat fijn dat ze zo een mooie herinnering hebben aan deze dag.

pourquoi pas ??? zei

Ik hou zo van dit soort ontmoetingen he. Iedereen heeft zo zijn verhaal. Daarom ben ik blij dat ik altijd zo nieuwsgierig ben of meer geinteresseerd ik dit soort ontmoetingen.
Genoten heb ik ook van je verhalen over het kamperen. Ik las Lin gezicht en ik dacht dat zal wel weer de naam van een schilderij zijn op zo. Bleek het dus Linge zicht te zijn. ;-)
Wat heerlijk om te mogen meegenieten van jullie kleindochter en jullie reis naar Londen.
Het blijft gek maar heel leuk dat je gelukkig kan worden van verhalen van anderen.
Dank je wel ook voor je laatste opmerking op mijn blog. Het deed me wel wat.
Ga maar gauw weer mooie herinneringen maken.

Iris Flavia zei

Your husband is clever and cute :-)
10 years come November but together since 1994.
Sad. So sad. Living with a chronically sick one I likely would´ve cried. Which helps no one.
To smiles and being thankful for every day and nice people like you...

KnutzEls zei

Dat kun je dan over blijven denken...

Marieke zei

Wat een bijzondere ontmoeting.

Floor zei

Een verdrietig verhaal op zo'n mooie dag.
Fijn dat ze nu het nog kon mooie herinneringen gingen maken.
Daar zullen ze nog vaak aan terugdenken als uitjes niet meer lukken.

Ferrara zei

Ai wat triest. Kan me voorstellen dat zo'n ontmoeting je bijblijft.

Jolande zei

Wat een triest verhaal. Fijn dat ze nog even kwam vertellen dat de foto´s gelukt zijn en ze er lachend opstaan, dat is dan toch nog een mooie herinnering.

In de weer zei

Denk dat die mevrouw aanvoelde dat jullie dit even nodig hadden.

Marthy zei

Puh, ja dat komt wel even binnen, daar blijf je nog wel even over nadenken. Tel je zegeningen.

conny's quilts en creaties zei

Wat een bijzondere en ontroerende ontmoeting.

Emie zei

Wat een ontroerend verhaal. Kippenvel.

anja zei

Zo, dat komt dan wel even binnen! En dan blijft het je bezig houden. Die mevrouw heeft goed begrepen dat het impact had op jullie, en fijn dat ze jullie dan even vertelt dat ze blij zijn met de foto's.

Hans zei

Humor houd je lang op de been, dus alle lof voor de meneer. Hans

roentare zei

44 years of marriage is an achievement!

Elizabeth zei

Woudrichem is een heel mooi plaatsje, en niet eens zo ver bij ons vandaan.
Ja, dat is wel even een bittere confrontatie. Het leven is vergankelijk...