Totaal aantal pageviews

vrijdag 22 september 2023

Het waren maar een paar dagen

 We waren dus een paar dagen echt aan het kamperen. Kort maar krachtig,  want in die fraaie Linge-omgeving hebben we heel veel gezien. Op weg naar het Glasmuseum in Leerdam bijv.,  zagen we dit:


Duidelijk  een gebouw of huis dat niet meer in gebruik is. Het wordt zo te zien wel bewaakt en wat is dat daar in het midden? Een mural? Nee, bij nader inzien blijkt het een mozaiek te zijn:


En nog een beetje dichterbij halen:


Ik denk nu dat het de Glasfabriek Leerdam was, die werd opgericht in 1878. Maar ik wéét het niet. We gingen daarna dus naar het Glasmuseum en daar heb ik geen verwijzing gezien. Ik ben nieuwsgierig en  heb  een mailtje gestuurd aan de gemeente, afdeling Leerdam, maar nog geen antwoord gekregen. 


En dan het Glamuseum zelf. Ik had me er erg op verheugd want ik hou van glas en er wás ook veel moois te zien. Maar men was bezig met een nieuwe tentoonstelling en dat oogt een beetje rommelig. En verder waren er gigavitrines met heel veel glas er in. Maar honderden glasdingen , dat is voor mij te veel. Dan kijk ik niet meer. 


Dit vond ik trouwens erg leuk:  een mens- erger- je- niet van glas. Dat stond in het cafeetje waar je zelf koffie of thee kon nemen met een lekker dingetje erbij. En een potje ergerjenieten!

17 opmerkingen:

izerina zei

Zo'n huis maakt nieuwsgierig.Waarom leeg en vervallen?

Iris Flavia zei

Interesting mosaic - hope you get an answer. Oh, that game.... my Brother, when little, tried to cheat to win and could get real angry when he did not, LOL.

Sjoerd zei

Dat huis lijkt me ook wel interessant om meer van te weten te komen.

Judy zei

Ik hoop dat je te weten komt hoe het zit met dat gebouw en het mozaïek.

anja zei

Ik ken het pand niet anders dan in deze vervallen staat. Het is ooit aangekocht door de glasfabriek, toen de fabriek ging uitbreiden (pand stond op het terrein wat werd aangekocht). In 2020 viel het doek voor de glasfabriek, Leerdam sloot de deuren.

Leerdam, glasstad, met bijvoorbeeld de jaarlijkse glasstadmars, waaraan naast individuele wandelaars ook heel veel leerlingen van basisscholen en leden van verenigingen uit de omgeving meededen, was opeens niet meer de glasstad. Vreemde gewaarwording, ik liep jaren mee, als begeleidster van de leerlingen van de basisschool waar mijn dochter naar toe ging.

roentare zei

This looks more like urbex genre to explore. Love the feel from the glass.

Emie zei

Dat mozaïek is geweldig, zonde dat het pand op instorten staat. Ik vond de lampen in het restaurant zo mooi, zijn ze jou ook opgevallen?

In de weer zei

Dat huis herkende ik meteen, het staat er allang zo bij, maar ik dacht dat ik er jáááren geleden nog in was geweest naar een tentoonstelling,
omdat het onderdeel was van het glasfabriek. Mijn man denkt van niet en ik kan me ook vergissen natuurlijk, dus ik ben heel benieuwd of je nog reactie krijgt.

sjannesblog.com zei

Dat mozaïek is heel bijzonder. Ben benieuwd naar de geschiedenis!

Ferrara zei

Benieuwd of je wijzer wordt. Ik was er in 2013 voor het laatst, we zijn toen wel in een apart pand geweest, maar dat zag er anders uit. Meer een villa en als ik me goed herinner met een trap. Helaas geen foto van. We zagen wel een demonstratie glasblazen.

Arjette zei

Hallo. er is een bijzondere tentoonstelling van Roodkapje poppen en daar staan ook kaarten bij.Het is een toewijding aan wijlen Elaine Pardee
Turn of the century antiques van de UFDC congres.

Darling dolls heeft er hele mooie fotoś van opgezet.

miekequilt zei

Lijkt me mooi, allemaal glaswerk. Ik wist niet eens dat er een glasmuseum bestaat. Misschien moet je er nog eens heen nu Roodkapje daar zo geëxposeerd wordt.

miekequilt zei

Foutje: ik dacht dat Roodkapje in dat museum was. Maar dat is niet zo.

nicole orriens zei

Wat een prachtig mozaïek! Hopelijk wordt dat in ere gehouden.

Jolande zei

Ik hoop dat je te weten zult komen hoe of wat met dat gebouw.
>Glas vind ik ook heel mooi, maar net als jij niet in stampvolle vitrines.
Hier heb ik een aantal dingen van blauw glas in huis staan.

Miriam zei

We zijn er ook een keer in het glasmuseum geweest. Ik vond het tentoongestelde mooi, maar voor mij was de hoeveelheid glaswerk per vitrine teveel. Na een uurtje had ik het bekeken, dat zegt trouwens ook iets over mij en mijn belangstelling voor glas.

Kitty zei

Wij zijn vier jaar geleden naar het glasmuseum geweest, ik vind het zulk fascinerend materiaal! In Museum Jan hebben ze trouwens ook een mooie glasverzameling, stuk dichterbij...