Totaal aantal pageviews

dinsdag 16 juli 2024

Etsen van Rembrandt (en Lebret)

Helemaal ondergedompeld was ik vorige week. Ondergedompeld in de etsen van Rembrandt. Geen wonder, want er hangen er meer dan tweehonderd in het Westfries Museum. 

Kijk, er moet natuurlijk iemand zijn in zo'n zaal. Er moet wel opgelet worden. 
Mijn dienst duurt drie uur. Ik ben niet steeds in één zaal. 
In die drie uur gebeurt er niet heel veel. 
De laatste keer heb ik twee keer een opmerking moeten maken. Iemand die een grote rugzak bij zich had en dat mag nou eenmaal niet. Iemand die water stond te drinken in de zaal en met haar vingers aan een lijst zat en helaas, ook dat mag niet. 
Ik zeg het natuurlijk vriendelijk en de meeste mensen reageren ook vriendelijk. Sommige zuchten een beetje en die vrouw van die vingers werd bozig.  
Verder is er soms hulp nodig bij het downloaden en gebruik van de app. 
Dat is wat ik moet doen.


Ergo:  ik heb tijd genoeg om zelf de etsen uitgebreid te bestuderen en me te verbazen. 
Over hoe mooi ze zijn, over hoe grappig, over de verhalen. Over wat je pas echt bij nadere bestudering ziet op zo'n ets. Over de techniek. 
Hoe heeft Rembrandt dat allemaal kunnen doen. Hij maakte meer dan driehonderd etsen in zijn leven. En al die schilderijen. Dan nog de dood van zijn geliefde Saskia.  Zijn leerlingen, gedoe met vrouwen, faillissement.... De ets hierboven is uit de collectie Jaap Mulders en nu te bewonderen in het Westfries Museum

Af en toe heb ik een leuk gesprek met een bezoeker. Zo was er een mevrouw die me vertelde dat ze zelf ook een aantal Rembrandt-etsen bezit. Die waren van haar moeder en toen die overleed ging ze maar eens kijken in de kluis waar ze in lagen. Ze had wel eens vaag iets over gehoord, maar was nooit geïnteresseerd. Nu wel, het waren er tien. En ze ging ze niet verkopen. 






En dat herinnerde me aan mijn eigen  twee etsen. Ik heb ze, net als die mevrouw,  ook geërfd. Het zijn er twee.  Je ziet ze hierboven.  Ik vond er nooit veel aan. Maar nu ineens vind ik ze eigenlijk hartstikke leuk. 

Ze zijn van Frans Lebret en dat is een bekende Dordtse kunstenaar (1820-1909). Ik heb ze wel eens willen geven aan het Dordrechts Museum, maar die hadden al zoveel Lebret dat ze geen belangstelling hadden. 

19 opmerkingen:

Judy zei

Toch erg jammer om etsen van Rembrandt in je kluis te hebben en niet aan de muur. Die schaapjes van jou vind ik erg leuk, wel geen Rembrandt maar toch. Leuke job!

izerina zei

Wat een leuk "werk"om zoveel te zien

sjannesblog.com zei

Leuk om zo uitgebreid de tijd te hebben om die etsen te bekijken.

Marieke zei

Misschien zien we elkaar volgende week vrijdag. Kom ik ook een kijkje nemen bij de etsen.

Josephine zei

De etsen van Rembrandt uit de collectie van Jaap Mulder waren een paar jaar geleden ook te zien in het museum van Zutphen. Ook met die iPads waarmee je de etsen kunt uitvergroten. Het was een fantastische ervaring. Mooi dat JM zijn etsen met ons delen wil!

Nicole Orriëns zei

Wat een leuk vrijwilligerswerk doe jij toch! Het lijkt me ook best rustgevend.

conny's quilts en creaties zei

Wat een mooie vrijwilligers klus. Je hebt als kunstliefhebber ook nog eens alle tijd die mooie etsen goed te bekijken.

Charlie zei

Wat blij zal je nu zijn dat het museum de etsen niet wilde. Ze zijn erg prachtig, die wol van de schapen! En heerlijk om steeds de etsen van Rembrandt te zien als je dienst hebt en weer wat te ontdekken!

Iris Flavia zei

Sounds like (mostly) a great job!

Kitty zei

Wat bof jij toch dat je dit mag doen!

biebkriebels zei

De etsen zijn prachtig, zo knap dat mensen dat kunnen tekenen.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Genieten als je dienst hebt. En mooie dingen hoeven echt niet altijd van een bekende kunstenaar te zijn...gelukkig maar ;-)

Emie zei

Snel inlijsten en ophangen. Te mooi om te verstoppen.

Sjoerd zei

Ik vind die schaapjes ook er leuk en zou ze zeker een plaatsje geven.

KnutzEls zei

Daar kun je telkens weer wat in ontdekken. Heerlijk om tussen te mogen werken.

Marthy zei

Ja hoor, ik zou ze ook ophangen.

Aleida zei

Heb al veel etsen gezien van Rembrandt, vooral jaren terug hier in Rotterdam (maar voor dát museum weer opengaat...) Mijn man en een vriend gaan vrijdag is de planning, ze zijn allebei enorme bewonderaars van zijn etsen

miekequilt zei

Wat een schattige schaapjes heb je. Mooi om aan de muur te hebben en lekker van te genieten.

Floor zei

Prachtig die etsen die jij hebt. Mooi laten inlijsten en van genieten zou ik denken.
Vind de etsen van Rembrandt mooier dan zijn schilderijen. Het is allemaal zo fijntjes.
Tien in een kluis... dat is zo jammer, hoe kan je er dan van genieten?