Totaal aantal pageviews

woensdag 24 juli 2024

Museum

 Ons volgende doel was het Rijksmuseum. Het was een prachtige dag, we gingen natuurlijk lekker lopen. Zonder dat we dat bedacht hadden, kwamen we  langs wat vroeger de Hermitage was en nu het H'Art Museum. 

Je raadt het natuurlijk al: als je er nou toch langs loopt en je hebt een museumjaarkaart en alle tijd van de wereld, ja, waarom zou je dan niet even gaan kijken. 

Er is een Kandinskytentoonstelling. Wassily Kandinsky (1866-1944). 

Ik dacht dat ik niet zo heel erg van Kandinsky hield en dat kwam door een bepaald beeld dat ik had van zijn kunst. 
Het werk dat ik daarbij in mijn hoofd had, zie je hiernaast. 
Ik heb het nu in het echt gezien en inderdaad, daar ben ik niet dol op. Nog steeds niet. 
Het schilderij uit 1912 heet : Met de zwarte boog. 
Een soort driehoek van vormen met kleuren.

Maar er was zoveel meer. En zoveel prachtigs. 
Ik was geraakt en dat had ik helemaal niet verwacht.  Ik ga zeker nog eens terug. 

De tentoonstelling met werken uit het Centre Pompidou is nog tot november te zien, dus hopelijk tijd genoeg. 
Nou mijn beeld veranderde dus voortdurend. 

Vroeg werk, zoals dit schilderij van Venetië vond ik erg leuk om te zien. Kandinsky reisde veel. Ook in Nederland. Dat donkere werk heet Zaterdagavond in Holland. 




Allemaal leuk en aardig, maar waar ik echt voor viel waren de fantastische en zeer kleurige werken. 
Dit bijvoorbeeld: Akhtyrka, een datsja bij het meer (1917) 



Of dit schilderij: Improvisation III, 1909. Herinnering aan een reis naar Tunesië.


Ik heb niet veel foto's gemaakt en dat geeft al aan dat ik onder de indruk was. Bovendien was het erg druk, dus ik ga nog een keer als ik denk dat het wat rustiger is. 

Ps.: Wat trouwens ook heel leuk was, je kon je eigen Kandinsky maken, met van die plakfiguren. Ik heb eerst een tijdje staan genieten van mensen die daar geheel ontspannen mee bezig waren. En tenslotte deed ik het zelf ook. Dat kleintje rechtsonder is van mij! Ik had graag iets groens willen toevoegen, maar de mevrouw naast mij had al het groen. 



9 opmerkingen:

Judy zei

Wat heerlijk om zo onverwacht kunst te gaan zien. En ook nog zelf aan de slag!

Iris Flavia zei

Always good to give a second chance!

izerina zei

Wat leuk,zo'n extraatje

Sjoerd zei

Zo zie je dat ook smaken en ideeën in de loop van de tijd anders worden. Vroeger vond ik iets mooi of niet mooi. Nu kijk ik meer van wat er wel mooi is aan zaken die ik vroeger gewoon aan de kant zette.

Emie zei

Wat een onverwacht genoegen is dit bezoek geweest. En dan nog zelf aan de slag, helemaal geweldig!

Charlie zei

Ik val helemaal voor de donkere zaterdagavond in Holland en brugje in Venetië! Zo origineel!

Kitty zei

Ik hou wel van het kleurige werk dat je laat zien, die laatste twee. Ik ben geen kenner maar zijn kleurenstudie ken ik wel, die vind ik geweldig.

Jolande zei

Vroeger op school hadden we tekenles en moesten we een tekening in Kandinsky stijl maken...
Ik was het gelukkig helemaal vergeten tot ik jouw logje las :-)

Ferrara zei

Hoera voor de museumkaart. Goud waard. Je pikte dit toch maar mooi even mee.