Totaal aantal pageviews

donderdag 25 juli 2024

Meer

In het H'Art museum is tijdelijk het Amsterdam Museum gevestigd, dus daar gingen we ook even kijken. Een tentoonstelling genaamd Manahahtáanung of Nieuw Amsterdam is daar momenteel te zien. Ondertitel: Het inheemse verhaal achter New York. 

Wat ik van Nieuw Amsterdam weet blijkt zeer beperkt te zijn. Ik weet van Henry Hudson die,  in dienst van de VOC,  met de Halve Maen naar dat gebied reisde. Ik weet dat het later door Peter Stuyvesant werd geruild met de Engelsen, voor Suriname. Dat is zo ongeveer wat mijn schoolkennis inhield. Oh ja en de beverhuiden. 

Mijn schoolkennis is later heus wel wat uitgebreid. Ik lees veel en ik hou van geschiedenis. 
Toch had ik nog nooit gehoord van de Lenape, de bevoking van het gebied toen. Echt nog nooit. 
Mijn kennis is opnieuw uitgebreid. 

Nazaten van de oorspronkelijke bewoners vertellen hun verhaal. 

Hoe de kolonisatie hun levens tot op de dag van vandaag heeft beïnvloed. Aanvankelijk handel, maar uitmondend in geweld en uitbuiting. 
De taal en de cultuur van de bewoners die langzamerhand verdwenen. De ziektes, de oorlogen...  
De Lenape. 

En dan waren er nog werken te zien van Patricia Kaersenhout. Een serie uit 2024.  Heel bijzonder vond ik. Die kleine tentoonstelling in de tentoonstelling heet Non Sine Pericolo . Wat zoveel betekent als  Niet zonder gevaar. 




Kaersenhout  combineerde portretten, geschilderd door (Hollandse) meesters, uit de 17e eeuw met elementen uit de natuur. 
Zoals vogels, geschilderd door een bekende  vogelkenner uit die tijd en heilige planten met een geneeskrachtige werking.

Die 17e eeuwse portretten zijn mooi natuurlijk, maar ja vaak hebben die mensen hun rijkdom verkregen door uitbuiting en vernietiging van de cultuur en de natuur van anderen. In het werk van Kaersenhout is dat allemaal gecombineerd.

Hoe duidelijk kan het zijn?

9 opmerkingen:

Judy zei

Ook nog nooit van de Lenape. Wat erg eigenlijk.

izerina zei

Wat weten we weinig van de werkelijke geschiedenis van de "verovering"van de VS

Sjoerd zei

Het was ook niet bepaald een tijd om geschiedenis te maken, meer de tijd van veroveren en plunderen van de native bevolking.

Emie zei

En nu weten we dus ook waar de naam Manhatten vandaan komt.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Dat is weer nieuw weten over oude tijden. Ook ik heb nooit gehoord over Lenape.

Kitty zei

Wij hebben een aantal jaren geleden wel eens bij Strandpaviljoen Het Halve Maentje gezeten en gegeten, in Breskens. :)

Bertiebo zei

Judy: Ja precies, dat is het, erg dat we er niks van wisten.

miekequilt zei

Ik vind de werken van Patricia heel erg mooi.

Marthy zei

De Lenape is natuurlijk niet de enige native groep die uitgemoord is, al die 'immigranten' hebben het grootste deel van de oorspronkelijk bevolking over de kling gejaagd.