Totaal aantal pageviews

woensdag 17 juli 2024

Hansken

 Nog even terug naar de ets van Rembrandt die ik gisteren liet zien. Deze:


De titel is: De zondeval van Adam en Eva. 
Dat staat er onder en als het er niet had gestaan had ik het heel misschien zelf wel bedacht. Vanwege de blote man en vrouw en vanwege de appel. Maar er is nog meer te zien op deze ets. 
En dáár moest ik echt op worden gewezen. Kijk, een olifantje! In het paradijs!
Dat is toch op z'n zachtst gezegd nogal apart.

Dat vond Michiel Roscam Abbing ook denk ik, want hij schreef er een boek over: Rembrandts olifant,  In het spoor van Hansken. 
Hansken, zo heet die olifant. En zij was  de beroemdste olifant van de 17e eeuw. 
Ik luisterde naar een lezing van de schrijver  en las het boek. 


Hansken kwam uit Ceylon (Sri Lanka). 
En daar was ineens weer een cirkeltje rond. Ik ben in Sri Lanka geweest en wij bezochten daar een olifantenopvang. Een deel van de opbrengst van dit boek gaat naar de Elephant Foundation, een organisatie die zich inzet voor bedreigde olifanten op Sri Lanka. 

Hansken. Geboren in 1630 en in 1632 door de VOC vervoerd naar Holland en cadeau gedaan aan Frederik Hendrik. Die vond het wel tof om wat exotische dieren te bezitten. 
Hansken werd tentoongesteld en het verdiende geld ging via de kerken  naar arme mensen. Dat dan weer wel. 
Hansken at iedere dag 24 broden van acht pond. Misschien dat Frederik Hendrik hem daarom cadeau gaf aan zijn neef Johan Maurits, maar die verkocht de olifant door. 
Voor 20.000 gulden, een krankzinnig bedrag in die tijd,  kwam hij tenslotte terecht bij ene Cornelis van Groenvelt. 
Het dier leerde kunsten en Cornelis ging met zijn olifant en zijn vrouw door Europa. 'On tour', zeg maar.  
Hansken kwam werkelijk overal. Italie, Belgie, Polen, Denemarken, Zwitserland, noem maar op. 
Ze overleed in 1655 in Florence en haar skelet wordt daar nog altijd bewaard. 


Even terug naar Rembrandt. Die moet Hansken gezien hebben. Misschien op meerdere plaatsen en zeer waarschijnlijk ook in Amsterdam, waar hij woonde. Hij tekende haar. En nog eens en nog eens. 

Blijft de vraag waarom Rembrandt haar etste in het paradijs. 
De verklaring die ik las is dat de olifant bekend staat om haar kuisheid. Na het eten van de appel werden Adam en Eva kuis. 
Verder staat de olifant symbool voor het goede. Op de ets wordt het kwaad gesymboliseerd door een draak en laat de olifant het goede zien. 

Nou,  zomaar een verhaal bij een van de etsen van Rembrandt, te zien in het Westfries Museum. 

P.s: Ik kocht het boek, voor mezelf en voor het goede doel . De tekeningen van Rembrandt staan er in. Dus de twee ansichtkaarten die ik in het boek aantrof heb ik eigenlijk niet nodig. Die wil ik graag sturen naar iemand die van olifanten houdt of van Rembrandt en het leuk vindt om een kaart te krijgen. Laat maar weten in de reacties en als er meerdere belangstellenden zijn zal ik eerlijk loten. 

16 opmerkingen:

izerina zei

Apart! Die olifant was me niet opgevallen

Judy zei

Ik moest goed zoeken naar die olifant in het paradijs. Maar had vaker van Hansken gehoord, al dat brood deed haar geen goed. De kaarten zijn prachtig, ik zou er wel een willen krijgen.

Marieke zei

Mijn buurjongen houdt van olifanten.

Iris Flavia zei

One of my teachers went to Sri Lanka. She was asked if she wants the food hot and said, "of course".
A teacher!!! (She thought of the temperature, she was the geography teacher, too).
Not the point, but you reminded me of that, was grade 9 or such!

Elephants are clever, soft creatures. But bread, really?
In Zoo Hanover where I was in winter, they got apples... and despite the cold they seemed to have fun!

Sjoerd zei

Ik heb er niets mee, maar vind vind het wel leuke beesten om te zien. Leuker vind ik het hele verhaal wat je erbij hebt gezet.

Kitty zei

Arme Hansken, al dat brood... Ze had twee keer zo oud kunnen worden las ik, maar goed men wist indertijd waarschijnlijk niet beter.

conny's quilts en creaties zei

Wat een mooi verhaal heb je weer ontdekt. In de boom zit ook een monster met vleugels, dat zal de duivel wel voorstellen. Ik moest de foto flink vergroten om de olifant te zien

Thea zei

Ik had de ets al eerder gezien en ook de olifant opgemerkt. Het verhaal van Hansken kende ik niet maar wat een verdrietig leven. Het VOC heeft veel kwaad gedaan.

Floor zei

Ook al weet ik het nu, moest wel erg goed zoeken en de foto vergroten om de verstopte olifant te vinden. Grappig!

Janny zei

Zonder jouw verhaal had ik de olifant nooit gezien, erg leuk.

Charlie zei

Een erg interessant verhaal over olifant Hanske. Ook vind ik het een leuk idee dat Rembrandt een olifant heeft gezien , net als wij allemaal! Ik houd erg van Rembrandt en zou best in aanmerking voor een kaart willen komen!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Een mooi verhaal en ik weet meer dan gisteren 👍

miekequilt zei

O, wat een interessant verhaal weer. Zo leuk dat jij dit allemaal uitzoekt en met ons deelt.

In de weer zei

Nou Bettie wat heb je ons weer een mooi verhaal verteld.
Daar kan ik nou zo van genieten, al die extra informatie.
(Ik hoef niet mee te loten)

anneke broos zei

Ik houd niet van olifanten maar wel van Rembrandt.

Ferrara zei

Het verhaal van Hansken kende ik wel. Heb niet lang hoeven zoeken om haar op de prent te vinden.