Totaal aantal pageviews

maandag 22 juli 2024

Een mural(e), een schilderij en nog een mural(e)

 En weer naar Diamante, Italia. 
De volgende mural is wel een hele aparte. Een zogende man? Met baard? 


Heel apart, maar ik herkende de voorstelling onmiddellijk. Jaren geleden heb ik een schilderij gezien dat er ongeveer zo uitzag. Dat was trouwens in Andalusie, ik herinner me echter niet meer waar. 
Het duurde even, want ik wist de naam van de maker van dat schilderij ook niet meer. 
Maar soms is het simpel hoor. Googelen op ' schilderij zogende man' en voila:  de maker is de Spaanse schilder José de Ribera (1591-1652) en dit is zijn schilderij: 


Op de stenen naast de vrouw, want het is een vrouw, staat beschreven hoe en wat:

“Kijk, een groot wonder der natuur. Magdalena Ventura van de stad Acumulus in Samnium in de volkstaal Abruzzo in het koninkrijk Napels, 52 jaar oud.  En wat ongewoon is,  toen zij 37 jaar was begon zij tekenen van vermannelijking te krijgen en verscheen een volle baard, zodat ze eerder leek op een bebaarde man dan op een vrouw die eerder drie zonen verloor die ze baarde voor haar echtgenoot Felici de Amici, die je naast haar ziet.”

Wat een drama zal dat geweest zijn. Tenminste dat denk ik. Voor het verschijnsel zijn aardig wat medische verklaringen. Op zich interessant hoor. 
Maar ik zou nou juist willen weten waarom Toni Espinar nou juist dit schilderij namaakte op een muur. Appri gli occhi betekent: Open je ogen. 

Voor het verschil laat ik nog even een totaal andere mural zien. Nog steeds in Diamante. Gemaakt in 2017, door Flavio Solo. 


19 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Very interesting. I saw a docu on that subject, oh, how mean can genes get?
Interesting she even made it to a mural! When you cannot change things you have to live with them, right.

Judy zei

Ik zie een oog in plaats van een babyhoofdje, dus toch niet helemaal hetzelfde. Wonderlijk schilderij, wonderlijk verhaal.

Sjoerd zei

Heel vreemd om te zien, maar wel een mooi verhaal wat erachter zit.

Emie zei

Het roept inderdaad heel wat vragen op. En dan heeft ook nog iemand een plastic zakje met inhoud heel oneerbiedig in deze murale gehangen!

Bettie zei

Ja ik dacht toen ik de foto zag ook ineens aan een oog. Dat zag ik daar in Diamante niet maar toen was ik aan het peinzen over de schilder. Het zou wel de tekst een beetje verklaren

sjannesblog.com zei

Niets is dus wat het lijkt. Bijzonder verhaal bij de murals.

Kitty zei

De bovenste vind ik bizar, maar je gaat er wel door nadenken. De onderste 'doet' me meer. Superman met oorbel en snor die zijn oma liefdevol kust...

KnutzEls zei

Twee heel verschillende. Alletwee intrigerend.

Ferrara zei

Open je ogen, maar de man achter de vrouw met baard op de mural mist zijn ogen. Ik zie het kinderhoofd ook als een oog.

Sami zei

Nice mural, quite similar to the painting. I had never heard of something like this happening...
I do prefer the second mural, lighter and fun.
Thanks for participating in Monday Murals Bertie.

Janny zei

Heel vreemd die bovenste, de onderste vind ik leuker.

Anoniem zei

Aha jij hebt gegoogeld!

Tom zei

...strange indeed!

Jolande zei

Die bovenste vind ik echt eng, met die ene man zonder ogen en dat oog i.p.v. een kindje.
De tweede vind ik wel leuk.

Marthy zei

Wat een toeval dat je het schilderij kende.

miekequilt zei

Wat een bijzondere schilderingen. Vrouwen met baard waren en zijn er nog steeds. Vroeger waren ze op kermissen en zo te zien. Ik vind het laatste schilderij het mooist.

Mae Travels zei

Very strange classical painting and even stranger mural!
best, mae at maefood.blogspot.com

dee Nambiar zei

That's a powerful sight; that's why you remembered, I guess.
Thank you for the explanation.

In de weer zei

Moet heel wat geweest zijn als dit je overkomt.