Totaal aantal pageviews

zondag 23 december 2012

Kletzenbrood

Toen ik gisteren een paar boodschappen deed bij de Deka, was daar een meisje hapjes aan het maken. Het was Kletzenbrood. Ze sneed een broodje zoals op de foto in dunne plakjes en deed daar een beetje Brie op en een klein likje appelstroop. Ik mocht proeven. Tsjongejonge, wat was dat lekker. Ik had nog nooit van Kletzenbrood gehoord, maar ik nam meteen een broodje mee. Het is maar heel klein hoor zo'n broodje en over de herkomst verschillen op het internet de meningen. Sommigen zeggen dat het uit Spanje komt, maar de algemene mening is Oostenrijk. Kletzen zouden dan gedroogde peren zijn. En dit zit er allemaal in:  verschillende meelsoorten, vijgen, peren dus, pruimen, walnoten, hazelnoten, rozijnen, specerijen en rum. Al deze ingrediënten geven het een zoete, kruidige geur en smaak.
We hadden toevallig eters en ik serveerde het met de brie en de appelstroop als hapje bij de borrel. Mijn gasten hadden er ook nog nooit van gehoord, maar vonden het heerlijk.
Ik denk dat het alleen voor de feestdagen te koop is, maar er zijn recepten genoeg te vinden, dus wie weet, misschien ga ik het een keer proberen te maken. Kletzenbrood! Kennen jullie het?




4 opmerkingen:

idémakeriet zei

Ik wens jouw ook hele fijne kerstdagen lieve Bertie.
Geniet van het samen zijn, de warmte en de liefde.
Knuffel Gerda

Nanos zei

Ik heb er nooit van gehoord.

Anoniem zei

Ja, ja...proberen te maken...is het bolussenproject al tot een goed einde gebracht (nooit meer iets over vernomen..)? Zeeland Boppe, Mien

Bertiebo zei

Echt wel , Mien Heijboer. Ik heb er zelfs een foto van laten zien! En ze waren lekker!