Totaal aantal pageviews

donderdag 13 december 2012

Tonio

Toen deze week bekend werd dat de schrijver A. F. Th. van der Heijden de P.C. Hooft-prijs krijgt uitgereikt voor zijn gehele oeuvre, was ik net Tonio aan het lezen. Tonio, een requiemroman. Ik associeer requiem met muziek, maar vanaf nu zie ik het  als een soort monument voor een gestorven persoon. In dit geval een monument voor Tonio, de zoon van de schrijver en zijn vrouw Mirjam Rotenstreich. Tonio kwam in mei 2010 om het leven na een verkeersongeluk. En een monument voor de liefde tussen deze drie mensen. Meer dan 600 bladzijden telt het boek en je kunt het niet wegleggen.  A.F.Th. van der Heijden werkte er 9 maanden lang 9 uur per dag aan vertelt zijn vrouw hier: Klik Tonio levend houden... dat is gelukt. Zelfs voor mensen die hem nooit hebben gekend. Echt heel erg mooi!
(Ik ben jaren geleden eens begonnen in een ander werk van A. F. Th. en dat kon me toen op dat moment niet pakken, maar ik ga opnieuw beginnen, dat is zeker)

1 opmerking:

Jeanne zei

Ik vond het ook een prachtig boek, in één adem uitgelezen.