Totaal aantal pageviews

woensdag 30 januari 2019

Boeddha in de Nieuwe Kerk

'Er zijn in Nederlandse tuinen meer Boeddha's dan tuinkabouters' zei Adriaan van Dis in een filmpje dat we zagen in de Nieuwe kerk. En dat zou best eens zo kunnen zijn.
We waren daar voor de tentoonstelling: Het leven van Boeddha, de weg naar nu.
Een mooie tentoonstelling waar veel belangstelling voor is en die nog maar tm 3 februari te zien is.
Ik vind het altijd nog een beetje gek om zo'n filosofie/religie in een christelijke kerk te zien.
Niet dat het stoort hoor, helemaal niet, ik vind het juist leuk.
De tentoonstelling toont het leven van Boeddha in vijf onderdelen, de geboorte, de ommekeer, de verlichting, de eerste leerrede en zijn overlijden.
Er staan prachtige oude en nieuwe Boeddhabeelden. Echt heel mooi. En ook hedendaagse kunst, bijvoorbeeld van Yoko Ono en Ai Weiwei.
Laatstgenoemde maakte de tuin van Boeddha. Een prachtige boom met een hert: Tree


Ik vond Tree een mooi kunstwerk. Samengesteld uit takken en wortels van verschillende boomsoorten als kamfer en ceder en de japanse notenboom, verzameld in China. Het doet denken aan Chinese Zen-tuinen die weer wijzen op cyclus van geboorte, rijpheid, verval, dood en wedergeboorte. Het droge hout wijst op de snelle urbanisatie en economische groei van China. En bovendien zat Siddhartha Gautama onder een vijgenboom toen hij tot inzicht kwam.
Dit beeld vond ik ook erg mooi:


Een hele magere Boeddha. Symbool voor de jaren van ommekeer, het leven als asceet.
Dit beeld dan:


Het is één monnik, er staat een spiegel tussen. Echt heel mooi.



Tussendoor nog veel meer fraais te zien en vooral zeer verduidelijkende, grote borden met goed leesbare teksten over Boeddha.
Er waren door kinderen gemaakte gebedsmolens met mooie wensen. En er waren twee grote wensbomen, waar je je eigen wens in kon hangen. Ook mooi gemaakt.
Heb je nog meer informatie nodig, dan moet je hier even klikken. . Nog tm 3 februari dus. En zelfs tot 20.00 uur.

9 opmerkingen:

izerina zei

Die oude beelden hebben een mooie uitstraling. Een vriendin heeft er eentje. Als zij in de keuken is,kan ik zomaar stil zitten kijken

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

tot 3 februari... dan moet ik opschieten!
Ik dacht overigens, dat boeddhisme niet zozeer een godsdienst was, als wel een manier van leven. Zachtaardig en overdenkend. Zonder jaloezie en strijd.
Daarom is het zo erg dat Tibet overvallen is en het boeddhisme eruit geknuppeld wordt...

Die hele magere boeddha's zie je veelal in Sri Lanka.

Goed dat je het nog even zegt...
Dan ga ik morgen of overmorgen even naar Mokum...

groetjes van Marlou

.

Judy zei

Ik loop een beetje achter dus ik heb even bijgelezen.
Mooie tentoonstelling, vooral die boom... prachtig!

Jolande zei

Als ik in de buurt zou zijn zou ik gaan kijken, maar dat zit er helaas niet in.

Sjoerd zei

Als aanhanger van het boeddhisme kan ik dit zeker waarderen. Heel mooi allemaal.

Bertiebo zei

Filosofie of religie (zonder God), daar wordt verschillend over gedacht. Ik vind wat jij zegt mooi: een manier van leven.

Marthy zei

Mooi, had het graag gezien maar ben niet op tijd terug.

Katrien zei

Hier twee tuinkabouters en één Boeddha in de tuin. ;-)
De Boeddha heeft een heel vriendelijke uitstraling, gekregen van mijn moeder en daarom zp dierbaar. Ik zal ze eens in een bericht plaatsen.

Saralien zei

Mooi! Ik denk dat ik er wel heen wil