Totaal aantal pageviews

dinsdag 15 januari 2019

Verkeersbord



Als ik zo'n paal zie met allemaal borden, weet ik weer precies waarom ik een hekel heb aan autorijden en waarom ik  het niet doe.
Niet deed, moet ik natuurlijk zeggen, want dat ik het nu niet doe is volkomen logisch: wij hébben geen auto meer.
(En tussendoor merk ik even op dat het tot nu toe prima bevalt).
Tien jaar van mijn leven heb ik zelf gereden, zonder ongelukken, op dat ene paaltje voor mijn eigen huis na.
Tien jaar waarin ik veel reed, maar nooit graag.
In Zeeuws-Vlaanderen was het nog het makkelijkst, routes die ik kon dromen en er veranderde nooit veel.
In Amsterdam was het andere koek.
Ik heb nog eens mijn eend aan de kant gezet en mijn schoonvader gesmeekt daar naar toe te komen,  om me op te pikken.
Wat hij deed, de lieverd.
Toen ik ooit, met mijn oudste zoon een ritje moest maken van Terneuzen naar Hoorn, correctie een rit was dat, niet een ritje, en hij de hele weg zowat gehuild heeft in de kinderwagenbak achterin, was ik er klaar mee en heb nooit meer gereden.
Dat was dat.
Als ik zo'n serie  borden zie, weet ik het weer.
Eer het tot me doorgedrongen zou zijn wat ik hier moet of mag of juist niet moet of mag, zijn we al weer een stuk verder en zou het best fout kunnen zijn. Tja...
(Mijn rijbewijs is nog geldig en tegenwoordig zo klein dat het in mijn portemonnee past. Ik gebruik het nu als identificatiemiddel) 

22 opmerkingen:

izerina zei

Gelukkig,nog zo iemand, die nooit graag reed en het niet meer doet.Toen mijn vader verongelukte door eigen schuld, stopte ik met autorijden. Ik leek te veel op hem,wat (on)oplettendheid betreft.

Els04 zei

ik heb ook een rijbewijs en rijd ook niet :)

Sjoerd zei

Oei, mijn vrouw heeft ook haar rijbewijs en rijdt nooit...

Judy zei

Je bent niet de enige. Ik heb mijn rijbewijs rond mijn dertigste in één keer gehaald, en daarna maar een paar keer gereden. Eén keer had ik de auto geparkeerd tussen een boom en een lantaarnpaal en kon er niet meer uit komen. Ook met een kind op de achterbank. Dat was voor mij de druppel. Heerlijk om te lezen dat ik niet de enige ben.

sjannesblog.com zei

Deze angsthaas in het verkeer heeft haar rijbewijs gewoon nooit gehaald. Ter bescherming van mijn medeweggebruikers, zeg ik altijd.

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

ik heb mijn auto ook weggedaan en doe alles op de fiets.
Heerlijk.
Alleen leen ik nu deze week Henry's auto om een vriendin te rijden naar het ziekenhuis.
Maar daarna gaat-ie snel weer terug.
Doe mij maar de fiets!

Groetjes van Marlou

.

Lot zei

Mijn rijlessen waren in het centrum van Amsterdam en nog steeds, na 50 jaar, vind ik het heerlijk om te rijden.

Nietzomaarzooo zei

Zou graag weer willen autorijden, maar budgettair past een auto niet in mijn leven momenteel. Af en toe kan ik er eentje huren en dan maak ik me alleen zorgen of ik de nieuwste software van de auto snap.
Altijd goed om je vaardigheden bij te houden, je weet nooit wanneer je er een beroep op moet doen.

mar zei

Nooit geweten dat jij auto hebt gereden.

Marga zei

Helemaal eens! Ik heb voor het laatst gereden toen Jens een half jaar was, hij is nu 37! Maar ik laat het niet verlopen, je weet maar nooit. En ja het is handig om je te legitimeren.

Marga zei

Trouwens, ik heb 8 x examen gedaan, voor dat ik slaagde, in en automaat!Mijn moeder heeft me nog eens een kop thee met rum gegeven voordat ik weer eens "op" moest.

Floor zei

Dat rijbewijs gebruik in nu ook daarvoor nadat ik mijn auto heb verkocht.
Het ergst waren de voortdurende veranderingen en de wegwerkzaamheden hier in- en rond Utrecht.
Soms van die grote borden van veel tekst op de snelweg, je moest bijna stoppen om het te kunnen lezen en ook nog te snappen, want het was soms best moeilijk te begrijpen wat ze nou bedoelde.
Vind het heerlijk ontspannen zonder auto.

Marthy zei

Jemig, nadat ik jou en al degene hier boven heb gelezen durf ik het bijna niet te zeggen maar ik bent ontzettend blij dat ik rij. Ik rij zelfs graag en veel en ik schep echt niet op met te zeggen dat ik er geen moeite mee zou hebben om morgen in te stappen en in mijn eentje naar het zuidelijkste puntje van Spanje te rijden.

schrijfselsvanmij zei

Ik rij ook graag. Niet meer zoveel als vroeger, en ook niet meer heel lange stukken. En niet als mijn man naast me zit 😀

Céline zei

Ik heb niet eens het roze papiertje/bankpas.
Rijden laat ik wel aan mijn man over. Geen haar op mijn hoofd dat ik rijles neem.
Fietsen vind ik al eng....ik ga het weer ooit proberen, nu de benenwagen of de bus

Anoniem zei

Ik had mijn rijbewijs al toen ik net achttien werd en ik kon al rijden voor ik mijn rijbewijs had. Nog steeds zou ik het heel erg vinden mocht ik niet meer kunnen autorijden... Het is voor ieder anders. Mijn dochter heb ik moeten smeken om een rijbewijs te halen. Ze rijdt zelden en als ze rijdt is dat met veel angst en gespannenheid. Het zit niet in haar. Het interesseert haar ook niet. Ik zie het haar ook niet lang te doen. Geeft ook niks want ze beschikt over vlot openbaar vervoer en er rijden al teveel auto’s rond. Laat ook jij je maar lekker rijden.

KnutzEls zei

Autorijden was niet zo favoriet, maar werd thuis ook niet aangemoedigd. Nadat ik mijn rijbewijs gehaald heb, heb ik lange tijd mondjesmaat gereden. Totdat ik mijn eigen autootje kreeg en ik regelmatig flinke stukken rijden moest en het ook echt leuk begon te vinden. En als we een auto huren, wil ik er toch meestal wel één keer in gereden hebben.

Ferrara zei

Ook ik ben blij dat ik nog steeds rij, zelfs met de caravan. Dat laatste 1 of 2 keer in het seizoen, om feeling te houden met de combinatie en naar huis te kunnen rijden mocht meneer F. daar wegens omstandigheden niet toe in staat zijn.

Elizabeth zei

Tja, zo'n serie borden onder elkaar ... daar wordt geen mens vrolijk van! Er staan ook veel te veel borden in Nederland, het wordt echt een rommeltje.
Maar zelf autorijden doe ik best graag en vroeger was ik er helemaal gek op. Ook echt autogek, ik hield van mooie auto's, snelle auto's, sportieve auto's... Oeps...

Mevrouw W. zei

Ik vind autorijden leuk en ik rij ook echt overal. Vroeger toen de kinderen klein waren reed ik wel meer als nu en eigenlijk vind ik het best wel jammer dat ik nu minder kilometers maak.

Ineke zei

Vroeger vond ik het leuk, daarna hebben we 20 jaar geen auto gehad, nu heb ik een hekel aan snelwegen. Maar provinciale wegen en in mijn "dorp" en omgeving rijd ik wel. Met tegenzin.

Anita Willems zei

Wauw, wat veel mensen die niet (meer) auto rijden. Ik hou niet van auto rijden, het liefst laat ik me rijden. Mijn man vindt dat ik wel ervaren moet blijven en dat doe ik ook. Maar als ik de kans krijg, laat ik mijn man rijden. Op zich rij ik wel aardig, al zeg ik het zelf, maar ik kan hele rare of onverwachte beslissingen maken. Daarmee ben ik niet de ideale weggebruiker.
Mijn moeder rijdt ook geen auto. Ook zo’n geval van wel rijbewijs gehaald, jarenlang laten verlengen, maar nooit meer gereden. Ze reed in het begin van haar rijbewijs wel, mocht in de auto van haar broer, maar daar hadden de dorpsbewoners dan weer kritiek op. Mensen vonden dat ze daar wat over te zeggen hadden.