Totaal aantal pageviews

dinsdag 22 januari 2019

Prijzen

Leuk hoor: maar liefst drie prijzen kreeg in de afgelopen weken. Eerst een pakketje van Rituals, inhoudende drie verschillende handlotions. It's all in your hands, stond erbij,  they are a window to your age, your personality and your health.
Tja, toen ik laatst een foto zag van mijn hand omdat ik een ring wilde laten zien, dacht ik wel ineens tsjonge wat een oude handen. Met vlekken er op en zo. Ik denk niet dat die vlekken door de lotions zullen verdwijnen. Maar toch is het leuk.

Verder een cadeaukaart van Primera. Ook fijn, ik kan er altijd kaarten voor kopen. Of een leuk tijdschrift, of...

En tenslotte het allerleukste cadeau: Taal voor de Leuk, van Paulien Cornelisse.
Dat is een prijs van de BankGiroLoterij. Ik kreeg een grote lijst boeken en daar kon ik er een uit kiezen. Een moeilijke keus, want het waren er echt heel veel. Maar toen ik dit boek zag, wist ik meteen dat ik het zou kiezen.
Ik heb nog geen tijd gehad om het echt te lezen. Maar ik keek natuurlijk wel eventjes.
Echt geweldig vind ik haar observaties van de taal.
Soms gaat het over zaken die mij ook zijn opgevallen. Zoals bijvoorbeeld dat ineens veel mensen zeggen dat iets heul gezellig was. Of heul veel.
Soms is haar humor de mijne. Bijvoorbeeld als ze schrijft:
'In de Amersfoortse nieuwbouwwijk Vathorst is een Chinees restaurant dat 'Chinees Restaurant Vathorst' heet.  Ik vind deze naam van een ontroerende duidelijkheid'.

Of:

'Op het flesje met bellenblaas staat in zoveel mogelijk talen het woord bellenblaas'.Ik stond telefonisch in de wacht en besloot dat ik al die vertalingen van bellenblaas maar eens ging lezen. Zo kwam tot mij het woord bublifuk. En nu wil ik op vakantie naar Tsjechië'.

En nu verheug ik me al weer op al die andere prijzen die hier nog terecht zullen komen, dat snap je



19 opmerkingen:

Kitty zei

Bofkont!

Judy zei

Leuk dat boek van Paulien Cornelisse! Andere prijzen ook leuk!

Els04 zei

wow, fijn!

KnutzEls zei

De postcodeloterij stuurde een brief. We hadden 20 euro gewonnen. Leuk, maar een beetje saai. Gewoon op de bankrekening overgemaakt. Moet ik er zelf iets voor kopen :-(

schrijfselsvanmij zei

Leuke prijzen. Ik zal nooit iets krijgen omdat ik nergens aan mee doe

Elizabeth zei

Jij valt echt letterlijk in de prijzen! Wat leuk..

Jolande zei

Wat leuk!

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

wat leuk is dat he... prijzen winnen.
En deze zijn niet voor de poes!

Ik ben ook gek op Paulien.
Zij is het eerste wat ik lees als ze op de voorpagina van de Volkskrant staat.
En dat is dus om de dag!
Haar taal-observaties zijn "heul" spannend!

groetjes van Marlou

.

Emie zei

Paulien staat voor mij in het zelfde rijtje als Battus en Kees van Kooten. Veel plezier met het lezen!

Sjoerd zei

Ik denk dat ik ook voor dat boek zou gaan. Ik vind het mooi hoe een taal zich ontwikkelt en dat streekgewoontes uiteindelijk ook in de van Dale komen.

Ineke zei

Leuke prijzen, geniet ervan 🤗

mar zei

Je valt dus mooi in de prijzen.

Ferrara zei

Boffen. Ik puzzel me suf en win nooit iets. Paulien is leuk. Het valt mij de laatste tijd op dat klemtonen worden verlegd.

elly zei

Wat leuk. Dat is boffen.
Ik las pas dat je door een paar weken dagelijks smeren metui die je heel fijn pureerd met appelazijn van die ouderdoomsvlekken o.a. op je nanden afkomt. Je zou het kunnen proberen.
Succes

Ageeth Mooij zei

Mooie oude handen en ik hoop dat ze nog veel ‘lelijker’ gaan worden ;-)
Sinds een jaar gebruik ik de Ritual of Dao, de nachtcrème voor handen. Zo lekker en effectief!

Mrs. T. zei

Ik schrijf ook regelmatig 'heul veul'. ;-)

miekequilt zei

Wat een leuke prijzen allemaal. Dat boek is vast gezellig om te lezen. Laat je ons af en toe meegenieten?

Nietzomaarzooo zei

Ja, Paulien is heul leuk en ze weet goed te spotten wat trendy is.

sjannesblog.com zei

Hoe doe je dat toch, geluksvogel zijn!! geniet lekker van je prijzen, hoor.