Totaal aantal pageviews

dinsdag 22 januari 2013

Carla de Jong

Bijna zou ik deze boeken niet gekozen hebben in de bieb, want ik vind de kaft lelijk. Het ziet er een beetje goedkoop uit in mijn ogen. Maar ik las een klein stukje in het eerste boek, Gebroken wit en toen wilde ik verder. En toen ik dat boek uit had haalde ik snel In retraite. Er zijn er nog twee, die komen later nog wel eens  aan de beurt. Overigens betreft het geen serie hoor, het zijn gewoon twee boeken die alleen qua stijl op elkaar lijken. En die stijl vind ik heel goed. Page-turner staat ergens op de voorkant en dat klopt, je wilt doorlezen. Nou dan heb ik bij dezen eigenlijk al genoeg reclame gemaakt voor de boeken en de schrijfster. Ik zie dat haar naam is weggevallen, de schrijfster heet CARLA DE JONG.
Gebroken wit gaat over een ziekenhuis dat in opspraak raakt nadat er op de kraamafdeling ernstige fouten zijn gemaakt. Wat er allemaal gebeurt wordt beschreven vanuit het perspectief van verschillende mensen, bijv. de verpleegkundige die klokkenluider is, de juist aangenomen bestuurder, de traumachirug, de journalist die ook slachtoffer is. Het is denk ik een roman, geen thriller, maar zo leest het wel.
Het tweede boek In retraite gaat over vijf  mensen uit verschillende landen die op een landgoed in Friesland samen komen om onder leiding van Catherine, een soort goeroe, aan hun problemen te werken. Ze zijn in retraite. Eén hoopt over haar extreme treinangst heen te komen. Een ander wil helemaal niet in retraite maar moet en zal daarna een promotie krijgen enz. Ook dit is geen thriller, maar wel een spannend boek. En ook dit is een page-turner. Twee aanraders dus!

1 opmerking:

Wieneke zei

Ik heb In retraite zojuist gereserveerd bij de bieb. Ben nieuwsgierig naar deze schrijfster.