Totaal aantal pageviews

vrijdag 25 januari 2013

Vadertje Langbeen

Een schattig kaartje via Postcrossing,  uit Hong Kong deze keer. Daddy Long Legs staat er op. Pats, ik ben meteen terug in een favoriet kinderboek: Daddy-Long-Legs ofwel Vadertje Langbeen, van Jean Webster.  Een leuk boek was het; eigenlijk wil ik het wel weer eens lezen. Een romantisch verhaal over een weesmeisje en haar weldoener. Dankzij deze man hoeft Judy niet langer in het weeshuis te blijven en mag ze studeren. Ze kent haar weldoener niet, ze heeft alleen zijn schaduw gezien: een man met lange benen. Ze noemt hem dus Vadertje Langbeen en schrijft hem brieven over haar belevenissen. Later trouwt ze met hem.
Jean Webster schreef het verhaal in 1912 en eigenlijk heeft het nog niets aan frisheid ingeboet. Het vervolg heb ik ook: Het John Grierhuis. In dat boek is Sally, de beste vriendin van Judy, de  hoofdpersoon. Ik heb later nog erg mijn best gedaan om een derde boek van Jean Webster te bemachtigen, getiteld Patty goes to college. Dat is ook gelukt, maar het boek is niet leuk. Saai, braaf, niks aan. Vadertje Langbeen zal ik altijd leuk blijven vinden.
Jean Webster illustreerde Vadertje Langbeen trouwens zelf. Grappige tekeningetjes zijn het. Kijk maar:  

Geen opmerkingen: