Totaal aantal pageviews

vrijdag 11 januari 2013

Diane Arbus

Deze foto van de Amerikaanse fotografe Diane Arbus zal bij menigeen bekend zijn. Zelf zag ik de foto voor het eerst toen ik op zoek was naar een plaatje voor een Atc. (Kan je zien hoe nuttig het maken van Atc's is, haha) Ik was ook meteen onder de indruk en ben gaan zoeken naar de maakster. Diane Arbus dus.
Op dit moment is er in het fotomuseum van Amsterdam, FOAM, een tentoonstelling van het werk van Diane Arbus. Meer dan 200 foto's zijn daar te bewonderen. En bewonderen deed ik zeker gisteren!


Diane Arbus (1923-1971) fotografeerde bijzondere mensen. Afwijkende mensen. Afwijkend van gedrag en van uiterlijk. En dat in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Altijd in zwart - wit.


Een jongetje in Central Park met een handgranaat. Travestieten, mensen in een nudistenkamp, kermisartiesten, mensen met Down. Echtparen, bijzondere mensen.


Ik heb bijna ademloos rondgelopen op de tentoonstelling. Prachtig, prachtig! Als je in de buurt bent... a.s. zondag is de laatste dag.


4 opmerkingen:

Karin zei

heb je vorige week het artikel in de Volkskrant gelezen over het maken van die foto van het jongetje met de handgranaat?
Fijn weekend!
groet Karin

Bertiebo zei

Nee! Wat dan? Of kan dat niet kort?

Kitty zei

Mooi, maar helaas, gaat niet meer lukken...

karinschrama@blogspot.nl zei

in de krant een artikel over deze foto, het was een serie van zo'n 16 foto's waarin ze w.s. aan het jongetje vroeg of hij wat poses aan wilde nemen. Je ziet allerlei foto's in dat park van het jongetje. deze was iets van de 12e foto of zo, waarop hij een beetje balorig lijkt te worden en even 'gek' doet.
Ik geloof dat het een stuk was uit de terugkerende serie in de krant van 'De Aarsman Collectie.
Helaas, oud papier is net woensdag langs geweest, dus ik kan 'm niet meer voor je bewaren - wat ik anders graag voor je had gedaan natuurlijk...