Totaal aantal pageviews

dinsdag 10 september 2013

Szechenyi Furdo

De eerste foto heb ik eventjes gepikt van de site van Szechenyi Furdo, een van de badhuizen van Budapest. Om aan te geven dat het niet zomaar een badhuisje is. Het is echt ontzettend groot.
Normaal gesproken ga ik nooit naar een zwembad omdat ik een tamelijk heftige chloorallergie heb. Maar hier zijn binnen thermaalbaden en ik vond in Budapest moet je dat dus wel eens doen. De stad staat oa. bekend om haar badhuizen. Je kunt kiezen uit drie. We hebben ze alle drie gezien en alle drie waren ze prachtig. Maar deze lag makkelijk op onze route, vandaar. Het lijkt allemaal een beetje vergane glorie, maar toch ook wel modern aangepast. Dit zijn bijv. de kleedhokjes, tevens kluisjes:

Je krijgt een polsbandje waarmee je de zaak kunt openen en sluiten. Veel ruimte. We kregen een uitgebreide rondleiding met aanwijzingen over hoe het zit met de verschillende baden en temperaturen, hoe lang je er in mag, waar de sauna's zich bevinden enz. En er werd me meerdere keren verzekerd dat er echt geen chloor in zit.
Eigenlijk vind ik dat dan ook weer een beetje vies. Ik ben iemand die na het sporten niet graag met andere mensen onder de douche gaat; ik vind het niet aantrekkelijk om in andermans soppie te staan. Maar goed, ik had nu eenmaal a gezegd.
En ik vond het heerlijk. Dat warme water. Vervolgens heel stoer weer even in koud water, maar dan daarna weer heerlijk warm. Je hangt of zit een beetje aan de kant, of je zwemt een klein stukje. Ik vond het echt heerlijk. Zelfs van de sauna heb ik genoten en daar kan ik normaal gesproken ook niet tegen. Alle tijd om mensen te bestuderen ook. Die 'gekwelde' gezichten in het koude bad en de totale ontspanning daarna in het warme water. Echtparen die er al keuvelend hun zondagmiddag doorbrachten, giechelende tieners, dik, dun, alles door elkaar. Een dame met een hoedje op en een meneer die de krant las in het water. Helaas heb ik daar geen foto's van kunnen maken.
Tussendoor een fruithap in een ruimte naast een zonneterras.


Na afloop, geen vlekje te bekennen, zelfs niet een heel klein pukkeltje. Ach hadden we hier maar een thermaal bad.


2 opmerkingen:

Jolande zei

Ik zit hier echt te genieten van je Boedapest verhalen.
Dapper dat jullie erin geweest zijn, wij hebben er omheen gelopen :-)
Volgend jaar mag je wel bij mij komen zwemmen.:-) Na het eerste (chloor) jaar was mijn hele haar kapot, nu draait het ding op bepaalde apparaten en is nog nooit zo helder/zuiver gebleven als met chloor.
De fruithap ziet er heerlijk uit.

Marloeskreatief zei

Lijkt me ook echt een beleving,gr marloeskreatief