Totaal aantal pageviews

donderdag 7 mei 2015

Verkneukelen

Ook op een vrijmarkt kocht ik dit boek. Heel toepasselijk, het was een vrijmarkt in Alkmaar.
Een echt ouderwets meisjesboek. En natuurlijk weer niet gedateerd. Dat had uitgeverij Kluitman toch beter moeten doen.
Ik heb me weer zitten te 'verkneukelen' : dat leuke ouderwetse taalgebruik. Daar kan ik zo van genieten.
Een paar voorbeeldjes?
* Moeder wordt Moes genoemd
* De hoofdzaak is dat er die dagen een prettige geest heerscht
* Nu moesten ze toch stellig eens weten hoe het er uit zag.
* Oh verbeeld je toch eens
* Ze beweerden om strijd dat....
* Een appelentaart
Nou ja, zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Maar dat doe ik niet. Want kijk:


Het ging me eigenlijk om deze illustratie van Rie Reinderhoff. Geweldig.
'We moeten altijd vriendinnen blijven' staat er onder. Nou dat is wel duidelijk toch?
Ik vind alles leuk aan deze tekening. De kleding, de poef, dat tafeltje met die bolvaas erop. De schemerlamp... alles.
Rie Reinderhoff (1903-1991) was een bekende illustratrice.
Bij mij vooral bekend van de Goudelsje boeken waar ze de tekeningen voor maakte.
Ach Goudelsje...
Ik heb de hele serie bij elkaar gespaard en af en toe lees ik er nog wel eens in.
Zo braaf, zo naïef. Heerlijk!

En nog even iets anders. Ik luister regelmatig op zaterdagmorgen naar 'De taalstaat' een radioprogramma over de Nederlandse taal met Frits Spits.
Hierin heeft Frits Spits het Gezelschap van Geadopteerde Vergeetwoorden in het leven geroepen. Het in initiatief is bedoeld om woorden die in onbruik dreigen te geraken, te behouden voor de Nederlandse taal.
Voorbeelden van dat soort woorden zijn deemster, prudent, stoof en ulevel. Luisteraars van De Taalstaat op NPO Radio 1 kunnen een woord adopteren en worden opgeroepen goed voor het woord te gaan zorgen en het veel te gebruiken. Schrijfster en historica Nelleke Noordervliet wordt de beschermvrouw van het Gezelschap van Geadopteerde Vergeetwoorden.
Luisteraars kunnen vergeten woorden adopteren door een mail te sturen naar taalstaat@kro.nl.
Ik denk dat ik het woord verkneukelen instuur! 


7 opmerkingen:

Marga zei

zou rijwiel een goed vergeetwoord zijn?

Marthy zei

Zo af en toe gebruik ik een woord in een blog waarvan ik niet zeker weet of anderen dat woord ook nog kennen, laat staan gebruiken. Soms twijfel ik zo'n woord te gebruiken, meestal blijft het toch staan. Dus onbewust doe ik mee aan het in stand houden van 'vergeten woorden'.

Ingrid Orens zei

Zalige tekeningen in dat boek !
En het initiatief van de "vergeetwoorden", dàt is nu eens iets leuk !! Er zijn veel te veel oude woorden die in onbruik geraken... om nog maar te zwijgen van de jammerlijke verengelsing van onze taal...
Verkneukelen, daar zou ik in elk geval ook voor stemmen !

Mirjam zei

Verrukkelijk, dit soort boeken en inderdaad veelal om de prachtige tekeningen. Het roept zo'n machtig mooi tijdsbeeld op. Ik kan hier ook zo van genieten...
Liefs,
Mirjam

Zaanse Zolder zei

Heerlijk dit soort boeken, ik heb er ook veel, vooral om de mooie kaft en tekeningen.

Onliemie zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Bertiebo zei

Een ulevel is een snoepje dat ik nog nooit heb gezien. ik ken het alleen van het liedje Jarig Jetje zou trakteren. 'Ulevellen nam ze mee, ieder kreeg er zeker twee!