Totaal aantal pageviews

dinsdag 18 december 2018

Driving Miss Daisy

We wilden dit toneelstuk heel graag zien.
Eigenlijk vanwege Anne-Wil Blankers. Zij is van 1940 en dan denk je toch dat dit misschien wel eens het laatste stuk zou kunnen zijn.
De dichtstbijzijnde mogelijkheid, op een dag dat we ook konden, was voor ons Haarlem.
Nooit een straf hoor, Haarlem. Integendeel.
Dus we hadden bedacht dat we dan eerst maar eens zouden gaan winkelen, daarna zouden we een theatermenu nemen in De Wandelaar, dan zouden we de inleiding van Agaath Witteman, de regisseur bijwonen. Dan het toneelstuk zien en dan terug naar huis met trein en bus.
Moet kunnen, toch?
Maar het was de dag nadat we (ook laat) uit London terugkwamen en het was eigenlijk gewoon te veel. Vroeger draaide ik m'n hand niet om voor zoiets, maar nu was ik zo moe dat ik er een beetje beroerd van werd. Niet naar de voorstelling gaan was nog even aan de orde, maar dat vind ik zelf dan zo jammer... dat we toch maar gingen.
Ik heb niet alles in me opgenomen. Wel van de inleiding. Die was duidelijk. Leuk dat de regisseur dat doet trouwens. Het kan niet zijn om reclame te maken. We waren er al en het theater was uitverkocht. Dus echt om haar beweegredenen duidelijk te maken.
Een bijzondere vriendschap, daar gaat het over,  staat er op de flyer. En dat klopt.
Het is een vriendschap tussen Miss Daisy, een Joodse, oudere, well-to-do vrouw en haar chauffeur. Een zwarte man, die haar is opgedrongen door haar zoon, nadat ze een ongeluk had.
Hoke heet hij, de chauffeur.
Twee totaal verschillende werelden. Als de relatie begint is Miss Daisy een jaar of zeventig en als het stuk eindigt zijn we twintig jaar verder. Ze zijn tegenstanders in het begin, maar langzamerhand verandert dat. Ze worden ouder, herkennen steeds meer van elkaar. Dat vond ik heel mooi. Er zit ook nog een politieke kant aan het stuk. Zo  heeft Daisy sympathie voor Martin Luther King gekregen, maar haar zoon niet.

En dan die Anne- Wil Blankers, achtenzeventig jaar en na een burn-out weer langdurig op het toneel. En vaak. Ik bekeek de speellijst en na Haarlem speelt ze het stuk nog 17 keer tm eind december. Een hele avond hè en aan een stuk door op het toneel van kwart over acht tot vijf voor tien. Ga dr maar aan staan. Maar ze doet het en hoe.
Ik vond het echt een prachtig stuk. met een ontroerend slot.  Ik moest me er alleen even overheenzetten dat het hier Daisy betreft en niet Wilhelmina. Maar dat lukte.  En ik vond de chauffeur heel goed spelen, maar de zoon niet zo. Beetje schreeuwerig.
Aanrader, dat wel.

9 opmerkingen:

Marlou zei

Ha fijn, Bertiebo, een aanrader.
Ik ga straks even kijken of er nog kaartjes voor een van de volgende voorstellingen zijn.
Ben je ook nog naar De Wandelaar geweest?
Vol programma...

Groetjes van Marlou

.

Sjoerd zei

Dat lijkt me inderdaad een hele prestatie op die leeftijd...

Kitty zei

Ook een prestatie dat je de rit toch uitgezeten hebt hoor! Zou ik niet redden... Ik heb jaren geleden de film gezien met Morgan Freeman en Jessica Tandy. Ben het verhaal een beetje kwijt maar het gevoel, de vertedering, weet ik nog wel hoor. Misschien moet ik m nog maar eens gaan zien, die film.

Ineke zei

Anne-Wil Blankers, ben groot fan van haar!

Nietzomaarzooo zei

Wel een leuk uitje, alleen de planning was wat overenthousiast zo te lezen.

Floor zei

Ben er ook geweest toen het stuk in Utrecht speelde.
Erg goed, en ik ben ook gek op Anne-Wil. Net wat je zegt, moest steeds aan Wilhelmina denken.
Tja, zo'n uitje na Londen, was inderdaad wel een beetje veel. Als je ouder wordt heb je toch iets meer rust nodig tussen de leuke dingen in :-)

Neeltje zei

En dan nu bijkomen! Kun je vers de kerstdagen in.

Lot zei

Jaren geleden Anne-Wil gezien in Liefdesbrieven met Paul van Vliet, dat was ook zo'n mooier rol en het was in de Haagse Schouwburg met mijn ouders was ik er.
Altijd fijn als er zo'n mooie herinnering opkomt als je over iemand leest

Judy zei

Lijkt me een prachtig stuk met Anne-Wil Blankers!