Totaal aantal pageviews

donderdag 13 december 2018

Tien voorwerpen

'Hee,  museummens' schreef iemand, 'ben je alleen in dat museum geweest, dat museum dat je niet leuk vond?'
Nee, we waren bijvoorbeeld ook in het British Museum

Tweekoppige, turquoise mozaiekslang, Azteken. 1400-1521
Dat museum is zo gigantisch, dat ik er normaal gesproken, een beetje zenuwachtig van word. Een probleem dat ik altijd heb in die heel grote musea. Het Louvre bijvoorbeeld is aan mij niet besteed, het Prado ook niet. Het Amsterdamse Rijksmuseum is ook groot, maar daar richten we ons altijd op één onderdeel en dan er weer uit. Bovendien kan ik daar natuurlijk heel makkelijk naar toe.
Maar ja, het Brits museum interesseert me in hoge mate. Deze keer deden we dus wat we al eerder deden. We zochten (daartoe aangespoord door een klein boekje) tien voorwerpen, verspreid door het hele museum. Dan zie je grote stukken museum en onderweg zie je natuurlijk ook nog van alles.
En er staat nogal wat. Niet alles, maar wel veel,  is gejat natuurlijk. Jammerdejammer, maar niet mijn probleem op dit moment.
Ik laat een paar dingen zien uit die selectie van tien:

Links zie je Hoa Hakananai'a en hij is afkomstig van Paaseiland. Dat laatste alleen al, Paaseiland.
Mijn wensenlijst was lang wat reizen betreft.  Paaseiland stond er ook op. Ook al lang. Enfin, zo zie ik toch wat.
En onderweg naar deze Hoa Hakananai'a zagen we de dame:, rechts.
Zij was niet geselecteerd, maar ik vond haar zo leuk.
Jonge kinderen kunnen ook wel eens zo doen. Pats, armen over elkaar en je boos aankijken.
Ik heb zo staan te kijken, dat ik niet noteerde wie zij was. Ik zag nog wel net op het laatst dat het helemaal geen zij is, maar een hij.


Deze dame dan. Tara heet zij en ze is een boeddhistische godin uit Sri Lanka. De godin van de compassie. Zo mooi, zo fijntjes. Goud op brons.

Of deze vazen, genaamd de David-vazen. Zo heten ze omdat ene Sir Percy David ze weer bij elkaar bracht, nadat ze gescheiden waren.  Ze zijn Chinees, uit 1351. Moet je eens op de oren van de vaas letten


En tenslotte deze. De koningin van het schaakspel. Die uitdrukking op haar gezicht. Dit schaakspel, de Lewis Chessmen, is uit de 11e eeuw! Gemaakt in Noorwegen of IJsland en gevonden op een van de eilanden van de Hebriden, Lewis.


Nu heb ik er toch nog zes laten zien. Zes van de tien van de....
Wij vonden dit wel een heel mooie manier om in dit museum wat op te pikken. Bewust kijkend.

11 opmerkingen:

KnutzEls zei

De konimgin denkt na. Ze ziet het somerder in dan de koning. Die lijkt me wel tevreden. Leuk om zo een museum te bekijken.

sjannesblog.com zei

Leuk idee, zo'n selectie. Ga ik onthouden!

Jolande zei

De Paaseilanden staan ook op mijn lijstje, alleen de manier om er te komen niet...
Geloof het of niet, maar ik ben ook in het British Museum geweest.
Dat is misschien al wel 30 jaar geleden en we gingen er naar toe om de Rosetta Stone te bekijken en de Egyptische afdeling.

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

wat een goed idee: 10 dingen opzoeken.
In die grote musea is dat helemaal zo gek nog niet!
Bij het Rijks doe ik precies als jij: zo nu en dan een afdeling.
Lekker makkelijk ook met de MJK!

groetjes, Marlou

.

mar zei

Leuk zo'n wandeling door het museum.

Sjoerd zei

Het geeft in ieder geval wat extra aandacht aan dat wat je wil zien...

Nietzomaarzooo zei

Alle drie geconstipeerd, die schaakstukken :)

Judy zei

Ja, dat is een goed idee om een keuze te maken in zo'n enorm museum. Dat paaseilandbeeldje.. prachtige houding! :)

Marthy zei

Goed idee want in een wat groter museum komt er zoveel op je af

Cloudia zei

Wonderful things to see. Thank you

Ineke zei

Grappig vond ik dat beeld, die "mevrouw" die eigenlijk een meneer is met de armen over elkaar, boos kijkend ;-)