woensdag 19 december 2018

In de bus

Als we ergens naar toe gaan, doen we dat nog steeds voornamelijk per bus of trein. De bus vind ik over het algemeen echt prettig.
Wat ik al eerder vertelde, we zitten de chauffeurs vaak een beetje te beoordelen en soms te bekritiseren.
De meesten zijn echt heel erg aardig. Vriendelijk, geduldig. Heel fijn.
Maar soms tref je er eentje...
Dat hadden we laatst in Haarlem. We waren naar de Stadsschouwburg geweest. In het donker dus. En toen we daar uitkwamen konden we ons niet meteen oriënteren. Waar was het station? Welke kant moesten we op?
We liepen een stukje en zagen een eindje verderop een bus stoppen.
'Even vragen',  zei mijn man en rende er naar toe. Gevolgd door mij, maar ik liep iets minder hard.
Toen mijn man voor de busdeur stond, de chauffeur kon door inhalend verkeer nog niet weg bij de halte, deed hij eerst de deur niet open. Uiteindelijk na geklop deed hij het toch.
'Gaat u naar het station?' vroeg mijn man. Ik was er inmiddels ook.
'Dat staat er toch, u kunt toch lezen'.
Ja hoor, dat kunnen wij allebei. Maar wij hadden het niet gezien, daarom vroeg Frits het. De belangrijkste reden van een vraag is in het algemeen, dat je het antwoord niet weet.
Getver de getver, ik word daar chagrijnig van.
Bij het uitstappen hebben wij de chauffeur zeer sarcastisch bedankt voor zijn vriendelijke gedrag. Hij zei niks terug.

We beoordelen de chauffeurs ook op het punt van wegrijden.
Wachten ze even, tot iedereen zit? Ze kunnen dat heel goed zien in hun spiegels, dat zou geen probleem moeten zijn.
En wederom, de meesten doen het. Maar niet allemaal.
Door zo een, ging Frits laatst onderuit in een natte en dus gladde bus.
De chauffeur trok op en daar viel Frits, die nog niet was aangeland bij de enige vrije zitplaats,  zo'n beetje halverwege de bus. 
Flink hard. Hij is nog geen oude, stijve man en dit had bij iedereen kunnen gebeuren.
Frits had er echt last van, maar als het bijvoorbeeld bij mij was gebeurd (ik ben wél een oude, stijve vrouw), was de schade waarschijnlijk groter geweest.
Frits heeft er een mailtje aan gewaagd. En er kwam na een week een antwoord. Ik zou het anders hebben geformuleerd, maar nou ja, vooruit.
De betreffende chauffeur zou in ieder geal een gesprekje krijgen met zijn leidinggevende.

Hartelijk dank voor uw reactie.

Het spijt ons dat de chauffeur te snel is opgetrokken waardoor u bent gevallen. Wij vinden dat de chauffeur hier rekening mee moet houden, dit wordt ook uitgebreid tijdens de opleiding tot chauffeur aan de orde gebracht.
Gelukkig beschikt EBS dan ook over veel chauffeurs met ervaring in het uitvoeren van de dienstregeling.

(Bij het woord leidinggevende moet ik altijd meteen denken aan Jochem Myjer , die zijn vrouw standaard 'de leidinggevende' noemt, haha)

17 opmerkingen:

  1. Ik ben het met je eens. De meeste chauffeurs zijn aardig en behulpzaam, maar soms.......... dan heeft zo'n man zijn dag niet zullen we maar denken. In zo'n beroep valt dat té erg op, helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, de meeste chauffeurs zijn inderdaad aardig en geduldig. Tot net die ene. Die als hij zijn bus op de plek op dat grote plein voor het station rijdt en je je afvraagt of dat dan opeens jouw bus is geworden (want op die plek komt bus A en bus B en hij is bus Z), hij me toesnauwt of ik niet kan lezen wat erop zijn bus staat. La maar....zeikerds daar verpest je je dag alleen maar mee. Dat hij verkeerd geparkeerd staat daar had ik geen zin om met hem over in discussie te gaan.
    Een dame van rond de 45+ is weken uit de roulatie geweest omdat de bus direct ging rijden en zij nog niet zat. Niet oud, niet gebrekkig.
    Gaat het weer beter met je man?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig is Frits soepel en viel de averij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is vaak moeilijk voor chauffeurs om iedereen tevreden te moeten houden, incl. de leidinggevende.
    Te snel optrekken is niet fijn voor de mensen die nog niet zitten, maar het is soms erg druk en dan zijn ze iets te laat, en ja.... als bussen niet precies op tijd rijden krijgen ze klachten... dus wat te doen?
    Zelf houd ik me altijd goed vast van stoel naar stoel als de bus al gaat rijden en ik nog niet zit.
    Gelukkig heeft je man er niets aan overgehouden en heeft de chauffeur vast wel iets geleerd van wat er gebeurd is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Floor het lijkt mij eerlijk gezegd helemaal niet zo moeilijk. Je wacht tot mensen zitten. Klaar

      Verwijderen
  5. Het zal toch niet die chauffeur uit Haarlem geweest zijn die jullie herkende en toen dacht, wacht maar... ? ;P
    Gelukkig had het geen ernstige gevolgen maar netjes was het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach jeetje, gelukkig zijn er nog steeds meer fijne buschauffeurs dan stomme... ;-) XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als hij was blijven liggen, had die chauffeur pas echt een probleem gehad...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is toch maar een kleine moeite om even te wachten en vriendelijk te zien, lijkt me voor zijn eigen gezondheid ook beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De enige keren dat ik met de bus reis is tijdens de wintersportvakantie, meestal zijn het aardige chauffeurs die op en neer rijden met wintersporters. Mijn ervaring tot nog toe is positief.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Bertiebo,

    ja... het kan helemaal misgaan.
    Ligt vaak aan het humeur van de chauffeur, en dat is toch eigenlijk van de gekke!!
    Ik ga graag met de bus. Zeg altijd vriendelijk gedag en zelfs bij het uitstappen: "Bedankt!"
    Maar een chagrijnige chauffeur... bah en nog eens bah!!
    En te snel optrekken: NO GO!!

    Groetjes van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hé bah...gelukkig alles goed met je man. Maar toch zijn de meeste chauffeurs best heel aardig, dat is dan wel weer fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben een ervaren ov-reiziger, maar inderdaad, soms zit er eentje tussen..... bah!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Reacties
    1. Ja dat is zo, maar wij zijn ook mensen en ik vind niet dat ik onbeschoftheid hoef te accepteren. En een valpartij die volkomen overbodig was ook niet.

      Verwijderen